شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اندونزی: نفتکش ایران و ۳۶ خدمه‌اش حین انتقال غیرقانونی نفت توقیف شدند

 

اندونزی می‌گوید نفتکش ایران را در حال انتقال پنهانی و غیرقانونی نفت با ۳۶ خدمه آن توقیف کرده است؛‌ همزمان وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی می‌گوید خواستار توضیح اندونزی در این باره شده است.

ویشنو پرامادیتا، سخنگوی آژانس امنیت دریایی اندونزی (باکاملا)، روز دوشنبه ششم بهمن‌ماه در مورد جزییات توقیف نفتکش ایرانی گفت پس از دریافت سیگنالی مبنی بر خاموش شدن سیستم شناسایی خودکار یک کشتی در آب‌های این کشور،‌ یکی از کشتی‌های گشت امنیت دریایی به محل این کشتی مراجعه کرد.

پرامادیتا که با عرب‌نیوز مصاحبه می‌کرد،‌ افزود: «دو نفتکش ظاهرا به صورت کشتی به کشتی در حال انتقال غیرقانونی نفت بودند و عمدا بدنه‌های خود را پوشانده بودند تا هویت‌شان را پنهان کنند.»

او اضافه کرد وقتی پرسنل امنیت دریایی اندونزی پاسخی از سوی دو کشتی ایرانی و پانامایی حاضر در محل دریافت نکردند،‌ شک‌شان بیشتر شد.

این مقام نظامی اندونزی همچنین اشاره کرد: «در پی بازرسی، آن‌ها در حال انتقال غیرقانونی سوخت از کشتی ام‌تی هورس به ام‌تی فری به وسیله شلنگ‌های متصل‌شده بین دو نفتکش توقیف شدند.»

روز یکشنبه صفحه رسمی توییتر آژانس امنیت دریایی اندونزی خبر داد دو تانکر با نام‌های «ام‌تی هورس» با پرچم ایران و «ام‌تی فری» با پرچم پاناما را در آب‌های پونتایاناک،‌ واقع در استان کالیمانتان غربی، توقیف کرده است.

دلیل اولیه این اقدام اندونزی «نقض حق عبور و مرور» دو کشتی ایران و پاناما از جمله در ارتباط با انتقال سوخت کشتی به کشتی،‌ خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار، عدم اهتزاز پرچم ملی و همچنین نشت سوخت اعلام شده بود.

اکنون به گفته آژانس امنیت دریایی اندونزی تحقیقات چند نهاد و وزارتخانه این کشور از جمله وزارت نفت، محیط زیست، خارجه و حمل ونقل درباره تخلفات این نفتکش‌ها آغاز خواهد شد.

 

۳۶ ایرانی و دو میلیون بشکه نفت در توقیف

 

به گفته سخنگوی آژانس امنیت دریایی اندونزی،‌ دو نفتکش توقیف‌شده در حال حاضر در راه پایگاه گارد امنیت دریایی در استان ریائو هستند و ۳۶ خدمه ایرانی نفتکش ام‌تی هورس نیز بازداشت شده‌اند. نفتکش پانامایی نیز ۲۵ خدمه چینی داشته که در بازداشت به سر می‌برند.

برخی گزارش‌ها حاکی‌ست این کشتی ایران حامل دو میلیون بشکه نفت بوده که در جزیره خارگ بارگیری شده بود.

با افزایش تحریم‌های نفتی علیه ایران،‌ طی سال‌های گذشته این کشور قبلا نیز در آب‌های شرق آسیا اقدام به انتقال نفت به صورت کشتی به کشتی کرده بود، تا آن را به نام نفت اندونزی یا مالزی به چین بفروشد.

شرکت ردیابی نفتکش «کپلر» قبلا مشابه اقدامات ایران برای دور زدن تحریم‌ها از جمله با پنهان کردن هویت نفتکش،‌ خاموش کردن سیستم شناسایی خودکار و یا تغییر نام را گزارش داده بود.

 

ایران: توضیح خواسته‌ایم

 

یک روز پس از این اقدام دولت اندونزی،‌ اکنون تهران می‌گوید خواستار توضیح جاکارتا درباره آن شده است.

سعید خطیب‌زاده،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه در نشست خبری توقیف کشتی‌ها را به دلیل «فنی» عنوان کرد و گفت: «قبلا هم شاهد چنین اتفاقاتی بوده‌ایم و حل شده است.»

با این حال خبرگزاری ایسنا نوشته او در پاسخ به سوالی درباره امکان مقابله به مثل بودن اقدام اندونزی در برابر توقیف کشتی کره‌ای افزود: «نظری در این ارتباط ندارم. آنچه که به ما گفته شده این است که این موضوع فنی است.»

این اقدام اندونزی کمتر از یک ماه پس از آن صورت می‌گیرد که تنش‌ها میان تهران و سئول در پی توقیف یک نفتکش کره جنوبی توسط سپاه پاسداران در دی‌ماه افزایش یافته است. ایران نیز این اقدام خود را «فنی» و «زیست‌محیطی» عنوان کرده بود.

از میان خدمه این کشتی توقیف‌شده کره جنوبی دو نفر تبعه اندونزی بوده‌اند.

در همین زمینه سفارت اندونزی در تهران پیشتر یادداشتی اعتراضی به وزارت امور خارجه ایران داده بود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More