شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برای پیگیری آزار جنسی کمیته تشکیل داد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اعلام کرد در پی گزارش‌های دو ماه اخیر در مورد آزار جنسی از سوی یک روزنامه‌نگار مطرح، کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع و در راستای حمایت از آسیب‌دیدگان تشکیل داده است.

پیش از این ۲۳ فعال رسانه‌ای، مدنی و حقوقی در بیانیه‌ای مشترک ضمن اعلام اطلاع از مسائل مطرح درباره سوء رفتارهای جنسی مازیار خسروی، دبیر پیشین روزنامه شرق، خواستار توجه مسئولان رسانه‌ها به این مساله شده بودند.

کانال «انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران» روز دوشنبه ۱۹ آبان‌ماه در همین زمینه گزارش داد کمیته‌ای مخصوص را با دستور «پیگیری آزار جنسی و حمایت از روزنامه‌نگاران آسیب‌دیده» فعال کرده است.

این انجمن اشاره کرده با آنکه پیگیری مساله آزار جنسی روزنامه‌نگاران در ایران را از دی‌ماه سال گذشته آغاز کرده بود، به دلیل بحران شیوع کرونا تشکیل کمیته خاص برای آن به تاخیر افتاد. 

اما اکنون،‌ اطلاعیه این نهاد صنفی اشاره می‌کند به دلیل کشیده شدن مورد اخیر به سطح عمومی و به صورت «مصداقی»، کمیته‌ مورد نظر را با حضور دو نفر از اعضای انجمن، چند نفر حقوقدان، روانپزشک و پیشکسوت روزنامه‌نگاری تشکیل داده است.

با اینکه انجمن صنفی هدف از تشکیل این کمیته را «حقیقت‌یابی» نمی‌داند، اما ابراز امیدواری کرده بتواند «پناهگاهی امن» برای کارکنان آسیب‌دیده این حوزه باشد.

 

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران از روزنامه‌نگاران دعوت کرده برای پیگیری و گرفتن مشاوره و حمایت درخواست خود را ارائه کنند. 

در اطلاعیه این انجمن، بر حفظ هویت و مخفی ماندن اسامی افراد تاکید شده؛ اما اشاره شده در صورتی که افراد «ذینفع» بخواهند، گزارش این آزارها با رعایت «اصول حقوقی و ‌موازین اخلاقی» مد نظر کمیته صورت می‌گیرد.

 

«اتهام آزار جنسی به مازیار خسروی»

 

تشکیل کمیته انجمن صنفی روزنامه‌نگاران واکنشی به گزارش‌ هفته‌های اخیر درباره مازیار خسروی،‌ دبیر سابق سرویس سیاسی روزنامه شرق، به نظر می‌رسد.

محبوبه حسین‌زاده،‌ روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس حوزه اجتماعی و زنان، در شهریور ماه نوشته بود وقتی در تحریریه یک نشریه مشغول کار شد در جلسه آشنایی،‌ خسروی بر خلاف میلش دست او را به سمت خود کشیده و در دستش نگه داشته بود.

خسروی در واکنش به این گزارش گفت که این مورد مربوط به زمانی بوده که به عنوان سردبیر وبسایت «آفتاب»‌ برای معارفه به بخش اجتماعی تحریریه رفته بود و برای دست دادن به حسین‌زاده اقدام کرد.

او ضمن رد «آزار جنسی»، در مورد سایر روایات و صحت آن‌ها سکوت کرده است. 

با این حال برخی کاربران توییتر،‌ از جمله زینب اسماعیلی که خبرنگار حوزه دیپلماسی روزنامه شرق است، سعی کرده‌اند صحت این روایت‌ها را زیر سوال ببرند و «سناریو» بخوانند.

 

در پاسخ به این نقد اسماعیلی،‌ مینا خانی، نویسنده در توییترش نوشت: «این کار شما مازیار خسروی را توجیه نمی‌کند؛ قرار نیست یک مرد آزارگر همه اطرافیان‌ یا زنان را آزار داده باشد.»

خسروی به تازگی در توییترش ضمن انتقاد از شیوه روایت و گزارشگری آزارهای جنسی در ایران، بر اساس اصول گزارش‌دهی با «موشکافی» و «راستی‌آزمایی» نوشته بود «جنبش می‌تو [#من_هم] ایرانی خود را موظف به انجام هیچ بخشی از این مهم نمی‌داند.»

این اقدام او حین اینکه از سوی برخی روزنامه‌نگاران زن مورد اتهام آزار جنسی قرار گرفته، در توییتر با واکنش برخی کاربران مواجه شد.

علنی‌سازی روایت‌های آزار جنسی،‌ تعرض و تجاوز به زنان در محیط‌های کاری، عمومی و حتی محافل خصوصی در چارچوب کارزاری مجازی تحت عنوان «#من_هم» صورت می‌گیرد که با بازتاب‌‌های گسترده‌ای در ایران مواجه شده‌ است.

 

بیانیه واکنش فعالان مدنی و رسانه‌ای

صفحه توییتر «بیدارزنی»،‌ که موارد و روایات سوء رفتار جنسی علیه زنان را منتشر می‌کند،‌ ۱۲ آبان‌ماه بیانیه‌ای با امضای ۲۳ زن روزنامه‌نگار،‌ فعال مدنی و حقوقی را منتشر کرده که خواستار پاسخگویی آزارگران جنسی در قبال رفتارشان شده‌اند.

امضاکنندگان بدون اشاره به نام خسروی گفتند روایت‌ آزارها و سوء رفتارهای جنسی او را «شنیده» یا «شاهد» آن بوده‌اند. آن‌ها می‌گویند: «خوشحالیم که حالا روایت‌ها از پستو بیرون کشیده شده است.»

 

در قسمتی از این بیانیه اشاره شده: «سرانجام جنبش روایتگری آزار به دالان‌های مطبوعات رسید؛ جایی که خیلی‌ها باید از آن بترسند.»

۲۳ زن روزنامه‌نگار و کنشگر حقوقی در بیانیه خود بر حق «فضای امن» تاکید کرده‌اند.

آن‌ها همچنین اشاره کرده‌اند: «‏ما از مسئولان رسانه‌ها نیز انتظار داریم چشم خود را بر روایت‌های آزارگری متجاوز و برخی دیگر از مردان رسانه‌ای نبندند. آزارگران باید موظف به پاسخگویی نسبت به اعمال خود شوند.»

 

تجربه آزار جنسی ۹۰ درصد زنان روزنامه‌نگار ایران

 

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران، تقریبا از هر دو روزنامه‌نگار زن در جهان، یکی از آن‌ها در انجام وظیفه روزنامه‌نگاری، به نحوی آزار و اذیت جنسی در سطوح گوناگون و دیگر خشونت‌ها را تجربه کرده‌اند.

بر اساس آمار همین نهاد،‌ ۶۵ درصد از روزنامه‌نگاران زن هم انواعی از خشونت را حین کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری تجربه کرده‌اند.

در ایران، ماهنامه «مدیریت ارتباطات» اخیرا گزارش داده بود در تحقیقی مشخص شده «۹۰ درصد» زنان خبرنگار ایران در زمینه فعالیت خبری دست‌کم یک بار آزار جنسی را تجربه کرده‌اند.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به تازگی یک برنامه هوشمند برای گوشی‌های تلفن همراه و کامپیوتر راه‌اندازی کرد تا روزنامه‌نگاران بتوانند از طریق آن موارد آزار خود را گزارش دهند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More