شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران: آزادی نداشتن رسانه‌ها موجب خوش‌بینی نابخردانه درباره کرونا شد

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از فقدان آزادی نظام رسانه‌ای ایران در زمینه پوشش اخبار مربوط به شیوع کرونا، شکل‌گیری «خوش‌بینی نابخردانه» و «پنهان‌کاری ناخواسته» را از پیامد‌های آن عنوان کرد.

این انجمن روز یکشنبه ۱۱ اسفندماه در بیانیه‌ای که روی کانال تلگرام خود قرار داد، نوشت: «اگر نظام رسانه‌ای آزاد و کارآمد وجود می‌داشت، به احتمال فراوان روزنامه‌نگاران و مردم عادی و كارشناسان می‌توانستند شواهد كافی از حضور ويروس كرونا را بسيار پيش از فوت دو بيمار نخستین در اختيار افكار عمومی قرار دهند.»

این انجمن همچنین اظهار کرد: «اتفاق همه‌گیری بیماری ناشی از کروناويروس در چین و گسترش یافتن آن به داخل کشورمان، يك‌بار ديگر ثابت كرد كه جامعه ايران بيش از هر چيزی از فقدان نظام رسانه‌ای آزاد ضربه می‌خورد.»

این نهاد از «خوش‌بینی نابخردانه» و «پنهان‌کاری ناخواسته» در این زمینه انتقاد کرده است.

این بیانیه در ادامه شرایط موجود کشور را هزینه «فقدان فضای آزاد رسانه‌ای» برای جامعه عنوان کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه، انجمن به ادامه کنترل رسانه‌ها اشاره کرده و نوشته است: «حتی اكنون كه ابعاد ماجرا روشن شده، كماكان با اين مشكل مواجه‌ایم و به رسانه‌ها اخطار می‌دهند كه چرا فلان مطب نوشته شده است، در حالي كه واقعيت ماجرا گسترده‌تر از اين است.»

این نهاد صنفی از وزارت بهداشت و سایر نهادهای جمهوری اسلامی خواسته است که محدودیت‌های اطلاع‌رسانی در این زمینه را مرتفع کنند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران همچنین روزنامه‌نگاران را «سربازان و پیشگامان اطلاع‌رسانی» درباره اپیدمی کرونا خوانده و از آن‌ها خواسته که بر روی بحران کرونا در کشور متمرکز شوند.

طی روزهای گذشته در پی تشدید بحران کرونا در کشور، پلیس فتای نیروی انتظامی و کمیسیون قضایی مجلس تحت عنوان «مبارزه با شایعه‌ها درباره کرونا» به فعالان رسانه‌ای و فضای مجازی درباره انتشار اخبار مربوط به این بحران هشدار داده‌اند.

این در حالی است که در هفته‌های گذشته، کاربران در رسانه‌های اجتماعی از امکان پنهانکاری حکومت درباره شیوع کرونا در ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More