شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انجمن داروسازان درباره دلیل کمبود سرم و دارو: صرفه‌جویی ارزی بر تصمیم‌گیری‌ها اثر نامطلوب گذاشته

 

روابط عمومی انجمن داروسازان ایران علت احتمالی کمبود سرم و داروهای کرونا را سیاست صرفه‌جویی ارزی دانسته است؛ همزمان سخنگوی سازمان غذا و دارو از احتمال کمبود بیشتر خبر داد و تلویحا از پزشکان خواست که داروهای مرتبط با کرونا را کمتر تجویز کنند.

حمید خیری، رییس روابط عمومی انجمن داروسازان، روز جمعه ۲۲ مرداد گفت: «کمبود سرم، داروهای کرونا و حتی داروهایی نظیر اعصاب کماکان ادامه دارد و مردم را سرگردان و بی‌قرار کرده است.»

او بدون اشاره به جزییات گفت: «شاید بحث صرفه‌جویی در هزینه‌های ارزی به مهم‌ترین مولفه تصمیم‌گیری برخی مسئولان تبدیل شده و این موضوع بر درستی تصمیم‌گیری‌ها اثر نامطلوب گذاشته است.» او توضیح بیشتری در این باره نداد.

این اظهارات دو روز پس از انتشار سخنان علیرضا زالی، رییس ستاد مقابله با کرونای تهران، بیان می‌شود که گفته بود: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است.»

از سوی دیگر کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز جمعه گفت: «همچنان  به نقطه اوج خیز پنجم در کشور نرسیده‌ایم و بنابر این، انتظار افزایش تعداد بیماران را خواهیم داشت.»

او از پزشکان خواست که در تجویز داروهای خاص کرونا «توجه بیشتری داشته باشند» تا در تامین این داروها مشکل ایجاد نشود.

در روزهای گذشته گزارش‌هایی درباره صف‌های طولانی در برابر داروخانه‌ها در شهرهای مختلف ایران منتشر شده است.

حیدر محمدی، مدیرکل امور دارویی وزارت بهداشت، روز پنجشنبه گفته بود که مصرف داروی رمدسیویر در تیرماه ۶۰۰ هزار بود اما در دو هفته اول مرداد به دو میلیون و ۲۵۰ هزار رسید و با محاسبه کامل این ماه، نشان می‌دهد مصرف این دارو هشت برابر شده است.

در همین حال خبرگزاری ایرنا روز جمعه در گزارشی به نقل مسئول یکی از داروخانه‌های اراک نوشت که از هفته گذشته فاویپیراویر، یکی از داروهای کرونا و سرم در این داروخانه تمام شده است.

چند روز پیش روزنامه همشهری نیز خبر داده بود که داروهای کرونا «در دسترس نیست اما دلالان داروی ۸۰۰ هزار تومانی را بالای ۱۵ میلیون تومان ‌می‌فروشند.»

ابراهیم رئیسی، رییس جمهور جدید، عصر پنجشنبه در بازدید از داروخانه ۲۹ فروردین ارتش اعلام کرد که از انبارهای این داروخانه بازدید کرده و در این داروخانه کمبود دارو وجود ندارد. تلویزیون ایران فیلمی از صف طولانی در این داروخانه و اعتراضات مراجعه کنندگان را منتشر کرد.

 

 

در یک ماه گذشته همچنین گزارش‌هایی درباره کمبود سرم منتشر شده و مقامات دولت از واردات سرم برای حل این مشکل خبر داده‌اند.

با این حال خبرگزاری صدا و سیما روز پنجشنبه خبر داده بود که «در دو روز گذشته ۳۱ محموله سرم دارویی وارد کشور شد، اما در این بین برخی واردکنندگان و شرکت‌های دارویی برای تحویل گیری سرم وارداتی هیچ اقدامی نکردند.»

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران، گفت که در ایران پنج شرکت بزرگ سرم‌سازی وجود دارد که یکی از آنها یک سال قبل به مدت چهار ماه فعالیت خود را تعطیل کرد.

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More