شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
بلومبرگ گزارش داد: 

انتقال سانتریفیوژهای پیشرفته به سایت نطنز برای افزایش تولید سوخت هسته‌ای

 

 

خبرگزاری بلومبرگ نوشت سندی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  مشاهده کرده که نشان می‌دهد ایران در حال انتقال نسل جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته برای تولید بیشتر سوخت هسته‌ای در سایت نطنز است.

بلومبرگ روز پنج‌شنبه ۲۳ مردادماه در گزارشی اعلام کرد براساس سندی یک صفحه‌ای از آژانس، ایران در حال انتقال نسل جدیدی از سانتریفیوژهای پیشرفته مورد استفاده برای غنی‌سازی اورانیوم از محل تاسیسات آزمایشی به سالنی جدید در کارخانه تولید سوخت هسته‌ای در سایت نطنز است. 

براساس این گزارش، سند مورد نظر ماه گذشته میلادی میان دیپلمات‌ها پخش شده است.

بر همین پایه، مهندسان ایرانی قبلا لوله‌های مورد نیاز برای انباشت حجم بیشتر موادی که  سه آبشار سانتریفیوژ جدید تولید می‌‌کنند را نصب کرده‌اند. 

هر کدام از این لوله‌ها مجهز به ۱۶۴ ماشین با قابلیت چرخش با سرعت مافوق صوت برای تفکیک ایزوتوپ‌های اورانیوم هستند.

به نوشته بلومبرگ، اضافه کردن این سانتریفیوژها در سالن «ب» کارخانه غنی‌سازی سوخت نطنز صورت می‌گیرد که نقض برجام به حساب می‌آید.

 

افشای سند در آستانه دیدار پمپئو با مدیرکل آژانس

علنی شدن برنامه تقویت غنی‌سازی ایران در آستانه دیدار مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در وین صورت می‌گیرد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام آگاه نوشته پیش از این دیدار، گروسی بازرسان ارشد خود را برای جلساتی در تهران اعزام کرده است.

این دومین دیدار آن‌ها پس از ملاقات در ماه میلادی فوریه است. کمتر از یک ماه پس از آن آژانس بازرسی‌ درباره فعالیت‌های یک دهه گذشته ایران را که ممکن است تحقیقاتی در ارتباط با تسلیحات داشته باشد، دوباره آغاز کرد.

پمپئو در حال سفر به کشورهای اروپایی برای اقناع آن‌ها درباره رای به قطعنامه پیشنهادی به شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران است.

بلومبرگ نوشته در حالی که ایران قبول کرده مکان‌هایی که بازرسان می‌خواهند را به آن‌ها نشان دهد،‌ تهران از آژانس خواسته است محدوده بازرسی‌های خود را روشن کنند. این موضوع خط قرمز آژانس و واشینگتن به حساب می‌آید.

 

انفجار نطنز موثر نبود

بلومبرگ نوشته تغییرات مورد نظر در نطنز نشان می‌دهد حادثه ماه گذشته به تاسیسات هسته‌ای تاثیر مورد نظر برای ایجاد اختلال در غنی‌سازی در ایران را نداشته است. 

 

 

این انفجار در نطنز و انفجار بعد از آن در یک سایت نظامی در نزدیکی تهران به عنوان تلاشی برای اختلال در برنامه تقویت غنی‌سازی ایران تحلیل شد و از سوی برخی رسانه‌ها به آمریکا یا اسرائیل منتسب شده است.

مقام‌های ایران که غنی‌سازی با هدف ساخت سلاح هسته‌ای را رد کرده‌اند، می‌گویند نمی‌توانند جزییات انفجار نطنز را به دلیل «ملاحظات امنیتی» بیان کنند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More