شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
همزمان با شانزدهمین روز تجمع‌ کارگران نیشکر هفت‌تپه

انتقاد وزارت خارجه آمریکا از خامنه‌ای در رابطه با تجمع‌های کارگری

 

 همزمان با شانزدهمین روز اعتراض و تجمع کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، هدر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در رابطه با تجمع‌های کارگری روزهای اخیر در ایران از آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران انتقاد کرد.

وزارت خارجه آمریکا در توئیتی خطاب به آقای خامنه‌ای نوشت: «مرد‌م‌سالاری‌های واقعی، کارگرانی را که بطور مسالمت آمیز درباره حقوق معوقه خود اعتراض می کنند، دستگیر نمی‌کنند».

پیشتر، آیت‌الله خامنه‌ای گفته بود که «هیچ مردم‌سالاری در دنیا مانند مردم سالاری در ایران، «واقعی» نیست.»

 همچنین دادستان عمومی و انقلاب شوش نیز خبر از آزادی برخی بازداشت‌شدگان روزهای گذشته داده است.

 

 

مصطفی نظری، دادستان شوش، به ایرنا گفت ۱۵ تن از کارگرانی که روز یکشنبه بازداشت شده بودند، اکنون با با صدور قرار آزاد شده‌اند، اما «افرادی غیرکارگر در ارتباط با تجمعات نیشکر هفت‌تپه بازداشت‌ هستند». او اضافه کرد که در این تجمع‌ها هیچ خبرنگاری بازداشت نشده است.

این درحالیست که خبرگزاری ایلنا اعلام کرده است که «هنوز از وضعیت ۵ کارگر بازداشتی دیگر به همراه یک خبرنگار، اطلاعی در دست نیست.»

منابع خبری گزارش داده‌اند که  اسماعیل بخشی، مسلم آرمند، محمد خنیفر و حسین‌ فاضلی از جمله نمایندگان کارگران هستند که بازداشت آن‌ها هنوز ادامه دارد. برخی رسانه‌ها هم خبر از بازداشت «سپیده قلیان» یکی از فعالان مدنی خوزستان داده‌‌اند.

پیش از این اعلام شده بود که اتهام افراد بازداشت شده «امنیتی» است.

همزمان کارگران شرکت فولاد که خود تجمع‌های اعتراضی برگزار می‌کنند و بعضی معلمان به حمایت از کارگران هفت تپه پرداخته‌اند.

 

 

 

 

قرار است در برخی شهرهای اروپا، در مقابل سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی هم تجمع‌های حمایتی از کارگران این کارخانه برگزار شود.

کارگران هفت تپه درخواست پرداخت حقوق‌شان را دارند که چهار ماه عقب افتاده است. آن‌ها همچنین با اعتراض به خصوصی‌سازی این شرکت، خواستار آن هستند که این کارخانه‌ها به صورت شورایی و از سوی کارگران اداره شود.

این اعتراض‌ها در حالی در شانزدهمین روز ادامه دارد که پیش از این برخی مسئولان محلی و حکومتی، وعده داده بودند که مشکل این کارگران به زودی حل خواهد شد.

در روزهای نخست هفته جاری، نماینده شوش گفته بود که براساس «قول وزارت اقتصاد» مشکلات این کارگران «ظرف یک یا دو روز آینده» حل شود. راضی نوری اضافه کرده بود در جلسه‌ای با حضور استاندار خوزستان و وزیر کشاورزی، با اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌ جمهور هم تماس گرفته شده است.

پیش از این، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، هم گفته بود در تلاش است با «کمک مسئولان کشوری» مشکلات کارگران را حل کند. او اضافه کرده بود که کارگران سه‌ماه حقوق طلب دارند.

همزمان کریم یاوری، مدیرکل حمایت از پایداری مشاغل وزارت کار، خبر از آن داد که گروهی متشکل از نمایندگان وزارت کار، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان خصوصی‌سازی به خوزستان رفته‌اند تا به مشکلات کارگران دو شرکت نیشکر هفت‌تپه و گروه ملی فولاد اهواز رسیدگی کنند.

یاوری اضافه کرد که مشکل شرکت هفت‌تپه «مقداری پیچیده» است؛ به گفته او «علاوه‌بر مشکل کمبود نقدینگی، کارفرما با مازاد نیروی کار مواجه است و به همین دلیل، حقوق و دستمزد کارگران به‌تعویق افتاده است».

او اضافه کرد این شرکت پیش از این «وابسته به مرکز گسترش صنایع و نوسازی ایران» بود، اما از دو سال پیش و پس از واگذاری به بخش خصوصی «در فاصله هرچند ماه یک‌بار با مشکلات متعدد مواجه می‌شود».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More