شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد مکارم شیرازی از رئیس جمهوری در زمینه حجاب و فضای مجازی

 

ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در قم با انتقاد از حسن روحانی به او هشدار داد که وی رئیس «جمهوری اسلامی» است و نه رئیس‌جمهور «کشور دموکراتیک سکولار».

مکارم شیرازی چهارشنبه سوم دی در جریان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم از اظهارات اخیر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران درباره حجاب زنان و فضای مجازی انتقاد کرد و گفت که «اخیرا جناب رئیس‌جمهور دو جمله درباره مسئله حجاب و فضای مجازی گفتند که متاسفانه هر دو زننده بوده است.» 

دو روز پیش از این، حسن روحانی در خلال یک سخنرانی در تهران گفته بود «متأسفانه در مسأله حجاب اول از زن شروع می‌کنیم در حالی که قرآن ابتدا مرد را از نگاه هرز دور می‌کند، اما ما می‌رویم و به خاطر حجاب دختران و زنان را دستگیر می‌کنیم.»

رئیس‌جمهوری در سخنرانی خود در جمع مقام‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به قرآن، اساس حجاب را «برای امنیت زن» و «جلوگیری از آسیب رسیدن به زن» از سوی «عده‌ای مریض» خوانده و گفته است«همه آنچه درباره حجاب در قرآن آمده برای حمایت از زن است اما به گونه‌ای رفتار شده که انگار باید چماقی بر سر زن باشد و این بخاطر آن است که مساله حجاب را درست در جامعه تبیین نکردیم.»

به نظر می‌رسد اشاره روحانی به برخوردهای نیروی انتظامی با زنان و دختران«بدحجاب» و گفتمانی است که بر پایه آن «بدحجابی» زنان دلیل فساد مردان معرفی شده است.

در واکنش به این اظهارات، مکارم شیرازی با ضروری خواندن «مساله حجاب» خطاب به حسن روحانی گفت «شما رئیس جمهوری اسلامی هستید، نه رئیس‌جمهور دموکراتیک سکولار.» و «رئیس‌جمهوری که قسم خورده است ارزش‌های اسلامی را حفظ کند، باید به قسم خود پایبند باشد.»

علاوه بر این، مکارم شیرازی به طلبه‌های حاضر در جلسه درس وعده داده که به زودی در زمینه حجاب بطور مفصل سخنرانی خواهد کرد.

این مرجع تقلید در قم همچنین از وضعیت موجود فضای مجازی به شدت انتقاد و آن را عامل فساد خواند.

او در بخش مهمی از این انتقاد که متوجه حسن روحانی بود گفت که رئیس‌جمهور در سخنان خود می‌گوید: «وقتی مردم همه چیز را خواستند، نباید جلوی خواست آنان را گرفت». در پاسخ باید گفت «اگر مردم همه چیز را می‌فهمند، پس در دادگستری و تعزیرات را هم ببندید.»

حسن روحانی طی هفته گذشته بارها و به صراحت از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها در ایران انتقاد کرده و گفته که «باید قبول کنیم که اشتباه کردیم. فکر کردیم اگر بگوییم استفاده از فلان امکان ممنوع بوده و فیلتر است همه به آن گوش می‌کنند. دیدیم که پس از فیلتر هر امکانی، فیلترشکن آن ایجاد شد.»

 مکارم شیرازی اظهارات اخیر روحانی را «سرگرم کردن مردم با مباحث حاشیه‌ای» توصیف کرده  و از او خواست تا «اشتباهات خود را اصلاح کند».

این مرجع تقلید که مخالف حضور زنان در مکان‌هایی چون ورزشگاه است، حضور گزینشی جمعی از زنان در بازی پرسپولیس ایران با کاشیما آنتلرز ژاپن در آبان‌ سال جاری را مایه رسوایی خوانده بود. 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More