شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد منیژه حکمت از شهاب حسینی: «هنوز حرف زدن نياموختى»

منیژه حکمت، کارگردان ایرانی، از اظهارات اخیر شهاب حسینی، بازیگر، در جشنواره فیلم فجر علیه تحریم‌کنندگان این جشنواره  از جمله مسعود کیمیایی انتقاد کرد.

حکمت، روز دوشنبه ۲۱ بهمن، در یادداشتی با عنوان «آقاى شهاب حسينى نياموختى» که در صفحه توییتر خود منتشر کرد، نوشت: «سئوالى كه برايم پيش آمده اين است كه آيا حرف دل مردم كه قرار است شهاب حسينى از تريبون جشنواره فجر فرياد بزند تا آنها در خيابان هزينه ندهند، چيست؟ حمله به يك فيلمساز پيشكسوت و تخريب كارنامه انكارناپذير او؟»

این تهیه‌کننده و کارگردان سینمای ایران ادامه داد: «همه درد مردم در اين ايام اين بوده است كه چرا او [کیمیایی] فيلم خوب نمى‌سازد كه شما از آن سر دنيا دويده‌اى و خود را رسانده‌اى تا اين موضوع را با خشم و فرياد به گوش همه برسانيد؟ رسالت هنريتان همين بود؟ محض اطلاع‌تان بگويم حمله به آقاى كيميائى براى مردم هزينه‌‌اى ندارد كه هيچ، پاداش هم دارد و شما اين را بهتر می‌دانيد.»

حکمت اضافه کرد: «ولى يك نكته در خطابه آتشين شما درست بود و آن اينكه اون طرف دنيا هيچ خبرى نيست و هرچه هست همين جاست، نمونه‌اش اينكه شما به قول خودتان دو سال همه دنيا را گشته‌اى و تجربيات فراوان اندوخته‌اى ولى هنوز حرف زدن نياموختى، كنترل بر خشم و عصبيت نياموختى و از همه مهمتر ادب نياموختى.»

او با اشاره به ویدئوی کوتاهی که مسعود کیمیایی پیش از جشنواره منتشر کرد، ادامه داد: «كافى است فيلم پرخاش‌هاى خود را با كلام غم‌آلود ولى آرام و متواضعانه استاد مقايسه كنى تا بفهمى كه  تكفير نمي‌كند براى ديگران تكليف معين نمي‌كند، ادعاى هنر ندارد و احساس نمي‌كند قيم همه مردم است، فقط غمگين است و نمي‌خواهد در جشنواره شركت كند. يك بار ديگر فيلم را ببين تا بدانى كدام مبلغ نفرت و نفاق است و كدام نشان نجابت است و آرامش و مردم ما به كدام بيشتر نياز دارند.»

حکمت در پایان نوشت: «هنوز عمر چندانى بر شما نگذشته كه نتوانى بياموزى، لازم نيست دور دنيا را بگردى همين جا دو زانوى ادب نزد استاد بزن و بياموز.»

پیشتر حامد اسماعیلیون، نویسنده ایرانی که همسرش پریسا اقبالیان و دخترش ری‌را اسماعیلیون بر اثر اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی همراه دیگر سرنشینان پرواز ۷۵۲ تهران‌-کیف کشته شدند، در صفحه فیس‌بوک خود خطاب به شهاب حسینی نوشت: «نانت را در خون ما نزن، ما خودمان راه سوگواری را بلدیم.»

حسینی روز یک‌شنبه در نشستی که برای فیلمش در جشنواره برگزار شد، به شدت مسعود کیمیایی، کارگردان موج نوی سینمای ایران، را به خاطر اینکه اولین کسی بود که از شرکت در جشنواره فیلم فجر انصراف داد، مورد حمله قرار داد.

کانون کارگردانان سینمای ایران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «بسیار متاسفیم که در تریبون رسمی جشنواره فجر فرصت این بی‌حرمتی‌‌ها داده می‌شود و جشنواره این چنین جولانگاه تخریب هنرمندان شده است.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More