شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد شدید رییس شورای عالی نظام پزشکی از سخنان ضدونقیض روحانی؛ منتظر امواج جدید کرونا باشیم

مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی، اظهارات حسن روحانی درباره مدیریت کرونا را «ضد و نقیض» و سخنان او درباره  دوگانه‌ اقتصاد و سلامت  را غیرمنطقی خواند و گفت که به دلیل تاکید دولت بر انجام عزاداری‌های محرم بدون امکان رعایت فاصله‌گذاری و عدم اعمال ممنوعیت سفر، باید منتظر امواج جدید و پرمخاطره کرونا در چند هفته آینده،اواخر شهریور و اوایل پاییز، باشیم.

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، نیز طی سخنانی از آغاز موج جدید کرونا زودتر از موعد پیش‌بینی‌شده خبر داد و گفت که با توجه به جریانات اخیر و مسافرت‌های متراکم، پیش‌بینی می‌کنیم پیک جدید کرونا را زودتر از پاییز تجربه کنیم.

مصطفی معین، رییس شورای عالی نظام پزشکی، در مصاحبه با روزنامه شرق، به شدت مواضع و اقدامات حسن روحانی و دولت او را سبب جدی نگرفتن ویروس کرونا خواند و افزود که « به دلیل اظهارات ضد‌و‌نقیض و یکی به میخ و یکی به نعل زدن رییس دولت و برخی عناصر غیرمسئول سیاسی یا روحانی، جامعه به ویروس مخرب بی‌اعتمادی و جدی‌نگرفتن خطر ویروس مخوف کرونا دچار شد».

معین گفت که در همین روزهای پایانی دهه اول محرم، به دلیل تاکید بر انجام عزاداری‌ها بدون آنکه امکان رعایت فاصله‌گذاری و رعایت درست توصیه‌های بهداشتی باشد و بدون اعمال قاطعیت قانونی و ممنوعیت سفر به شمال کشور از سوی دولت و نیز به دلیل بی‌اعتمادی مردم، سیل مسافران با وجود وضعیت قرمز در تهران و در استان‌های شمالی، به سمت گیلان و مازندران و گلستان سرازیر شد.

رییس شورای عالی نظام پزشکی تاکید کرد که حالا  «باید منتظر امواج جدید و پرمخاطره کرونا به فاصله چند هفته آینده در اواخر شهریور و مهر باشیم» و در فصل پاییزی که با سرد شدن هوا، تجمع بیشتر افراد، آلودگی هوای شهرها و فصل شیوع آنفلوانزا، باید نگران وخامت بیشتر بحران کرونا نیز باشیم.‌

او تاکید کرد که در تجارب و مطالعات جهانی ثابت شده که در سوانح و بلایای بزرگ، چه زلزله باشد، چه سیل و سونامی یا پاندمی‌ها، بیشترین موفقیت‌ها در مدیریت بحران، فقط با تدوین و اتخاذ سیاست‌های ملی متمرکز و با جلب همکاری و مشارکت عمومی مردم و کمک نهادهای غیردولتی و جامعه مدنی امکان‌پذیر بوده است.

رییس شورای عالی نظام پزشکی  با طرح این پرسش که «چرا باید تلفات کادرهای درمانی، چه پزشک باشد یا پرستار و داروساز و غیره  از میانگین بین‌المللی ‌ بالاتر باشد»، گفت که «بیش از ۱۸۰ پزشک و پرستار و دیگر نیروهای بی‌بدیل دارو و درمان به شهادت رسیدند و بیش از شش هزار نفر هم به کرونا دچار شدند.»

او تاکید کرد که «مطرح‌کردن دوگانه‌های کاذبی همچون سلامت و اقتصاد از سوی حسن روحانی، منطق صحیح و توجیهی ندارد چرا که «همه چیز از اقتصاد گرفته تا دین، علم، سیاست و قدرت باید در خدمت تامین حقوق انسان‌ها و حفظ سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی آنان باشد و نه بالعکس.»

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره به اینکه «عصر عاشورا عده‌ای هنجارشکن در قم با شعار حیدر حیدر و با تخریب موانع موجود در ورودی‌های حرم حضرت معصومه وارد حرم شدند»، نوشت: «این افراد که هیچ‌یک از دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت نکرده بودند، موجب حیرت سایر عزاداران شدند و نشان دادند که به هیچ کدام از توصیه‌های مسئولان نظام اعتنائی ندارند.»

همه این هشدارها در حالی بیان شده است که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که بنابر تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مدارس از روز ۱۵ شهریور بازگشایی می‌شوند.

با این حال مقام‌های این وزارتخانه گفتند که بازگشایی مدارس لزوما به معنی حضور دانش‌آموزان در مدارس نیست و با توجه وضعیت شیوع کرونا در هر استان در این باره برگزاری حضوری یا مجازی کلاس‌ها تصمیم گرفته می‌شود.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، نیز گفت که بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور ماه تصمیم ستاد ملی کرونا است و ما تابع تصمیم این ستاد هستیم. همان طور که بسیاری از مناست‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی با وجود کرونا انجام شد، آموزش را هم نمی‌توان تعطیل کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More