شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد زنگنه از تعلل شرکت چینی در توسعه پارس جنوبی

 

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از شرکت ملی نفت و گاز چین (CNPC) به سبب تعلل در اجرای قرارداد توسعه فاز ۱۱میدان گازی پارس جنوبی پس از خروج شرکت توتال فرانسه انتقاد کرد.

خبرگزاری رسمی وزارت نفت ایران، شانا، شنبه شب به نقل از وزیر نفت نوشت: «با وجود اینکه ۸۱ درصد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به صورت رسمی به CNPC چین منتقل شده، این شرکت اقدامی برای توسعه این پروژه انجام نداده است.»

در قرارداد اولیه توسعه این فاز مهم باقی‌مانده از میدان بزرگ دریایی پارس جنوبی که در تیرماه ۱۳۹۵منعقد شد، توتال دارای سهم ۵۱ درصدی، CNPC دارای سهم ۳۰ درصدی و شرکت ایرانی پتروپارس دارای سهم ۱۹/۹ درصدی بودند.

این قرارداد مهم‌ترین سرمایه‌گذاری در صنعت نفت ایران پس از رفع تحریم‌های علیه جمهوری اسلامی در چارچوب توافق هسته‌ای با غرب بود.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از این توافق در اردیبهشت ماه گذشته و بازگشت تحریم‌های نفتی علیه ایران، شرکت توتال از ادامه فعالیت در پروژه منصرف شد و ایران را ترک کرد. مطابق مفاد قرارداد، سهم توتال به CNPC منتقل شد.

زنگنه همچنین اعلام کرد برای بررسی وضعیت توسعه فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی در روزهای آینده به چین سفر خواهد کرد.

او ادامه داد: «۸۱ درصد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به صورت رسمی به CNPC  چین منتقل شده و مذاکراتی با این شرکت انجام شده تا مشخص شود این شرکت برای اجرا چه می‌کند.»

فاز ۱۱میدان پارس جنوبی از از زمان اکتشاف این میدان در دهه هفتاد خورشیدی شاهد فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است.

اواخر دهه هفتاد، شرکت ملی نفت ایران با توتال و پتروناس مالزی قراردادی برای توسعه این فاز امضا کردند. شرکت ملی نفت ۵۰ درصد، شرکت توتال ۴۰ درصد و پتروناس ۱۰ درصد از سهام پروژه را عهده‌دار شدند.

در سال‌های بعد با به جریان افتادن پرونده هسته‌ای ایران و اعمال تحریم‌های جدید، توتال از پروژه خارج شد. شرکت نفت بعد از آن به CNPC  روی آورد، اما چینی‌ها به علت عدم داشتن فناوری کاری از پیش نبردند و در پاییز ۹۱ پروژه را رها کردند.

شرکت نفت کار را به شرکت تازه تاسیس پتروپارس واگذار کرد، اما این شرکت هم کاری از پیش نبرد تا اینکه قرارداد سال ۱۳۹۵منعقد شد.

میدان پارس جنوبی با بیش‌ترین ذخایر گازی در جهان بین ایران و قطر مشترک است. در حال حاضر تولید ایران از بخش متعلق به خود از این میدان بیش از ۶۰۰ میلیون مترمکعب در روز است. از مجموع ۲۴ فاز، ۱۸ فاز تاکنون به طور کامل راه‎اندازی شده است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More