شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد بولتون به ترامپ:اگر آمریکا سرنگونی پهپاد را تلافی کرده بود،مانع ضربه به نفت عربستان سعودی می‌شد

نشریه پولیتیکو گزارش داده که جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید که هفته گذشته از این سمت کنار گذاشته شد در جریان یک ضیافت ناهار خصوصی، به‌شدت از سیاست‌ خارجی دونالد ترامپ در قبال ایران، کره شمالی، افغانستان و ونزوئلا انتقاد کرده  و تاکید کرده که بعد از عدم واکنش جدی از سوی آمریکا در قبال سرنگونی پهپاد آمریکایی، رفتار ایران تهاجمی‌تر شود، درصوتی که «اگر آمریکا این حادثه را تلافی کرده بود، می‌توانست از آسیب ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی جلوگیری کند.»

به گفته دو فرد حاضر در این ضیافت ناهار، بولتون از دعوت گروه طالبان به کمپ دیوید به شدت انتقاد کرده و آن را توهینی به قربانیان یازده سپتامبر توصیف کرده است، چرا که طالبان به القاعده پناه داده بود و القاعده عامل حادثه یازده سپتامبر و عامل جان‌باختن چند هزار تن از شهروندان عادی آمریکایی در جریان حملات ۱۱ سپتامبر بوده است.

بولتون هم‌چنین از ترامب به خاطر عدم انجام اقدامات جدی‌تر پس از این‌که ایران پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد، انتقاد کرد. او گفته است که عدم پاسخگویی آمریکا سبب شده تا رفتار ایران تهاجمی‌تر شود، اما اگر آمریکا این حادثه را تلافی کرده بود، می توانست از حمله ایران به تاسیسات نفتی عربستان سعودی جلوگیری کند.

جان بولتون در این ضیافت ناهار با تاکید براینکه « مذاکره با ایران و کره شمالی محکوم به شکست است»، گفته است: «ین دو کشور تنها می‌خواهند از طریق مذاکره برای کمک به اقتصاد خود، تحریم‌ها را تسهیل کنند.»

مشاور پیشین امنیت ملی کاخ سفید همچنین درباره وضعیت تشکیل کابینه اسرائیل نیز در این ضیافت ناهار، گفته که اسرائیل دیر یا زود دولتی جدید را به خود خواهد دید، هرچند که او شخصا بنیامین نتانیاهو را ترجیح می‌دهد.

بولتون درباره ونزوئلا نیز به حضور بین ۲۰ تا ۲۵ هزار نیروی کوبایی در این کشور اشاره کرده و گفته است: به محض اینکه حضور نیروهای کوبایی ونزوئلا را ترک کنند و این کشور دست از حمایت از دولت نیکلاس مادورو بکشد، دولت نیکلاس مادورو سقوط خواهد کرد.

بولتون نسبت به احتمال نخست‌وزیر جرمی کوربین در بریتانیا هم هشدار داده و گفته که چنین احتمالی برای روابط ویژه آمریکا و بریتانیا خطرناک خواهد بود.

انتقادات بولتون که در رستورانی در منهتن ابراز شده‌اند، در شرایطی منتشر می‌شود که روز چهارشنبه، ترامپ جایگزین او را معرفی کرد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More