شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتقاد ایران از بیانیه پایانی شورای همکاری خلیج فارس

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در انتقاد از بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس گفت این شورا «سیاست تفرقه‌افکنانه» برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه را دنبال می‌کند.

او روز دوشنبه ۱۹ آذرماه رفتار این شورا با ایران را «غیرسازنده» توصیف کرد و گفت این نهاد «تحت تاثیر سیاست‌ها و رفتارهای اشتباه و مخرب» برخی اعضای آن قرار گرفته‌ است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به این‌که شورای همکاری خلیج فارس «تبدیل به پوششی برای اعلام سیاست‌های چند عضو» آن شده است، گفت این نهاد مواضعی را اتخاذ می‌کند که «هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح و ثبات منطقه‌ای نمی‌کند».

نشست اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس روز یکشنبه ۱۸ آذرماه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برگزار شد.

اعضای این شورا در بیانیه پایانی خود خواستار ایجاد نقشه‌ راه برای همکاری میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تقویت ثبات و امنیت منطقه، تاکید بر حمایت از مساله فلسطین، حمایت از اقدام‌های عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی و مخالفت با اقدام‌های اسرائیل علیه غزه شدند.

این بیانیه از ایران خواسته است که به اصول حسن هم‌جواری و حاکمیت کشورها احترام بگذارد و از جامعه جهانی هم درخواست کرده است مانع دسترسی ایران به سلاح هسته‌ای شود. این بیانیه همچنین از اقدام‌های دولت آمریکا علیه ایران حمایت کرده است.

این نخستین نشست شورای همکاری خلیج فارس پس از بروز اختلاف میان قطر با عربستان، امارات متحده عربی و بحرین است.

بهرام قاسمی اما درباره بیانیه پایانی این نشست گفت: «رویکرد امیر کویت طی سال‌های اخیر و از جمله در اجلاس ریاض عمدتا خیرخواهانه و در جهت حل و کاهش اختلافات از طریق ساز و کارهای درون‌منطقه‌ای بوده است؛ اگر این رویکرد به جای بیانیه‌های بی‌محتوای دبیرخانه شورا، مورد پذیرش و عمل همه سران شورا قرار گیرد، هم هزینه کمتری به ملت‌های منطقه تحمیل می‌شود و هم دستیابی به صلح و ثبات آسان‌تر خواهد شد».

او همچنین تاکید کرد که سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک به ایران تعلق دارند و «جزء تفکیک ناپذیر قلمرو ایران بوده و خواهند ماند».

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More