شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتشار تصاویر دادگاه سه بازداشتی آبان؛ تعیین وکیل تسخیری برای سعید تمجیدی پنج روز پیش از دادگاه 

 

یک روز پس از انتشار نامه سرگشاده وکلای امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی درباره دسترسی نداشتن به پرونده موکلانشان، قوه قضاییه اعلام کرد که دو نفر از آنها در دادگاه وکیل تسخیری داشته‌اند.

بر اساس گزارش قوه قضاییه، سعید تمجیدی و محمد رجبی وکیل تسخیری داشته‌اند و مریم مرادی یکی از بستگان امیرحسین مرادی، وکیل او بوده است.

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضاییه، نیز تصاویری را از جلسه دادگاه این سه نفر منتشر کرده است. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، دادگاه در روزهای پنجم و ششم بهمن ۹۸ برگزار شده بود.

با این حال در نامه منتشرشده در خبرگزاری میزان، مریم مرادی روز ۲۱ دی ۹۸ یعنی حدود دو هفته قبل از برگزاری دادگاه، نامه درخواست مطالعه پرونده را امضا کرده و مشخص نیست که پرونده چه زمانی به او تحویل داده شده است.

نامه‌ای که به امضای سعید تمجیدی برای تعیین وکیل تسخیری رسیده نیز ۳۰ دی ۹۸ یعنی پنج روز پیش از جلسه دادگاه امضا شده است.

او در این متن نوشته که پول ندارد و درخواست کرده که برایش وکیل تسخیری تعیین شود. قوه قضاییه اعلام کرد که محمد رجبی نیز درخواست مشابهی داشته است.

ادعای قوه قضاییه در حالی است که ‏بابک پاک‌نیا، یکی از وکلای این سه نفر، پیشتر گفته بود: ‌«وقتی پرونده این سه تن در دادسرا مفتوح و رسیدگی به آن آغاز شد،‌ بنده اعلام وکالت کردم. ولی متاسفانه در روند رسیدگی اجازه دخالت پیدا نکرده و نتوانستم وارد جزئیات پرونده شوم».

در خبرگزاری میزان همچنین نامه اعتراض وکیل تسخیری پرونده به حکم صادر شده، منتشر شده است. این نامه در ۳۰ بهمن ۹۸ نوشته شده و بر این اساس، حکم اعدام برای این سه نفر حدود سه هفته پس از برگزاری دادگاه صادر شده است.

در خبرگزاری میزان تصویری از دبیر دریابیگی بلوردی، وکیل تسخیری این پرونده، منتشر شده است. او وکیل تسخیری روح‌الله زم نیز بوده است.

پیش از این مصطفی نیلی، بابک پاک‌نیا و حسین تاج، وکلای این سه نفر اعلام کرده بودند که به پرونده موکلان خود دسترسی نداشته‌اند.

این وکلا خواستار آن شده بودند که پرونده را مطالعه و دفاعیه خود را به دادگاه ارائه کنند. در این نامه اعلام شده که طبق یک «رویه غیر‌قانونی» شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب برخی پرونده‌ها را در سامانه در نظر گرفته شده ثبت نمی‌کند و «هیچ‌گونه دسترسی به اصحاب پرونده و حتی وکلای آن‌ها داده نمی شود».

به گفته این وکلا، در دیوان عالی کشور نیز این پرونده‌ها در سامانه ثبت نمی‌شوند.

وب‌سایت هرانا روز چهارم خرداد به نقل از یکی از وکلای پرونده که به نامش اشاره‌ای نشده، از تایید حکم اعدام این سه نفر در دیوان عالی کشور خبر داده بود.

با این حال غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، روز سه شنبه گفته بود: «هنوز پرونده این افراد به دیوان عالی کشور اعاده نشده و تاییدی مبنی بر صدور حکم اعدام در دیوان عالی کشور به دست ما نرسیده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More