شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتشار تصاویر بازداشت محمدرضا ناصرزاده، کارمند کنسولگری ایران در فرودگاه استانبول

 

خبرگزاری آناتولی، وابسته به دولت ترکیه، تصاویری از لحظه بازداشت محمدرضا ناصرزاده که گفته می‌شود کارمند کنسولگری ایران در استانبول است را حین خروج از این کشور در فرودگاه استانبول منتشر کرد.

محمدرضا ناصرزاده،‌ ۴۳ ساله، به نقش داشتن در قتل مسعود مولوی وردنجانی، مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه» در ترکیه و جعل مدارک برای علی اسفنجانی، عامل قتل مولوی برای بازگشت قاچاقی به ایران متهم است. 

مولوی ۲۳ آبان سال ۱۳۹۸ در یکی از خیابان‌های منطقه شیشلی استانبول به ضرب گلوله کشته شد.

در تصاویر منتشرشده که از دوربین‌های مداربسته فرودگاه استانبول به دست آمده، ناصرزاده به نوشته آناتولی «با پاسپورت خدمت» همراه با یک نفر دیگر، به بخش پروازهای خارجی فرودگاه استانبول می‌آید و مقابل باجه کنترل پاسپورت ماسک را از صورت خود برمی‌دارد.

سپس در این تصاویر دیده می‌شود که ناصرزاده از سوی نیروهای امنیتی ترکیه بازداشت می‌شود.

 

 

اوبی شاه بندر، خبرنگار شبکه ‌خبری تی‌آرتی ورلد نیز روز جمعه با انتشار ویدیویی در توییتر، از حمله به خود در خارج از محوطه کنسولگری ایران در استانبول خبر داد. 

این خبرنگار قصد داشت از یکی از کارکنان کنسولگری ایران درباره بازداشت ناصرزاده بپرسد.

 

 

همزمان روز جمعه، خبرگزاری رویترز نوشت منابع آگاه بازداشت ناصرزاده را تایید کرده‌اند و افزود بازداشت او می‌تواند روابط میان ایران و ترکیه را تیره کند.

پیش از آن، روزنامه دیلی‌صباح ترکیه روز پنجشنبه ۲۳ بهمن‌ماه از بازداشت این کارمند کنسولگری ایران در استانبول در اوایل هفته خبر داده بود. وزارت امور خارجه ایران این گزارش و بازداشت کارمند کنسولگری‌اش را رد کرده است.

نقش کارمند کنسولگری جمهوری اسلامی در پرونده قتل مسعود مولوی زمانی مطرح شد که سیاوش اباذری شلمزاری، ‌مظنونی که به اسفنجانی پس از قتل مولوی کمک کرد تا به ایران فرار کند، در شهادتش به نام محمدرضا ناصرزاده اشاره کرد.

ناصرزاده بر اساس گزارش دیلی‌صباح، در اعترافاتش حضور در ترکیه در زمان قتل مولوی و آشنایی با اسفنجانی و دیگر مظنونان پرونده را رد کرده، اما شلمزاری گفته ناصرزاده و فرد دیگری اسفنجانی را در تهران پس از آنکه هواپیمایش به زمین نشست، تحویل گرفتند.

علاوه بر این، شلمزاری در این پرونده اظهار کرده که اسفنجانی کارت شناسایی جدیدی به نام عباس داشته است.

پیشتر رویترز در گزارشی به نقل از دو مقام ارشد ترکیه افشا کرده بود که تیمی از دیپلمات‌ها و ماموران اطلاعاتی ایران در قتل مسعود مولوی نقش ایفا کرده‌اند. 

همچنین یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت واشینگتن معتقد است نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران مستقیما در این قتل دخیل بوده‌اند.

برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که مولوی در ایران با صنایع دفاع و برخی دیگر از وزارتخانه‌ها قرارداد همکاری در زمینه تحقیق و توسعه پهپاد، هک و امنیت شبکه داشت.

اما پس از مدتی، او و برخی دیگر از همکارانش بازداشت شدند و در پی آن او با خارج کردن اسنادی، به ترکیه متواری شد.

گزارش و اسنادی که او در کانال تلگرامی «جعبه سیاه» منتشر می‌کرد مطالبی علیه دفتر رهبر،‌ قوه قضاییه و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی را در بر می‌گرفت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More