شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتشار اخبار غیررسمی درباره فرار مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی از ایران

ساعاتی پس از آنکه برخی از رسانه‌های ایران از فرار مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی خبر دادند، روزنامه شرق در تیتر یک شماره چهارشنبه خود این خبر را تایید کرد و نوشت: «مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی متواری شد.»

خبر متواری شدن مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی را روز سه‌شنبه ابتدا باشگاه خبرنگاران وابسته به صدا و سیما منتشر کرد اما نوشت: «مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات مدیره استقلال متواری شد.»

این خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی در ادامه با اشاره به اینکه «وزیر ورزش در حالی متهم فساد کلان اقتصادی را عضو هیات مدیره استقلال کرد که این فرد اکنون از کشور متواری شده است»، نوشت: «مهدی شریفی نیک‌نفس با اطلاعی که داشته به بهانه دور زدن تحریم‌ها و پیگیری پرونده‌های پتروشیمی از کشور خارج شده است.»

در این گزارش تاکید شده است که «بازپرس علی‌رغم تاکیدات انجام گرفته، مهدی شریفی نیک‌نفس را ممنوع الخروج نکرده بود و بدون آن که قرار وثیقه صادره در خصوص متهم را تقلیل دهد با دستور غیرقانونی چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از وثایق او را هم رفع بازداشت کرد».

ساعاتی بعد از انتشار این خبر، روزنامه شرق از قول منابع آگاه گزارش داد که مهدی شریفی ‌نیک‌نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی، حدود دو، سه هفته پیش از کشور متواری شده است.

رسانه‌های ایران گزارش دادند که شریفی نیک‌نفس در «پرونده شش‌ میلیارد‌ و ۶۵۶ میلیون یورویی پتروشیمی و کاتالیست‌های تقلبی» نقش داشته‌ است و درحالی از ایران به دبی فرار کرده است که «کارشناس[بازجو] پرونده» از آن مطلع بوده و «این فرار با هماهنگی‌های برخی مدیران شرکت‌های مرتبط انجام شده است.»

بنابراین گزارش‌ها، مهدی شریفی‌نیک‌نفس از «مهره‌های اصلی» در هر دو پرونده پتروشیمی گیت شامل «پرونده رضا حمزه‌لو مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳ متهم دیگر» و «پرونده رسیدگی به تخلفات شرکت بازرگانی پتروشیمی [PCC]  شناخته می‌شد» و با وجود اینکه بار‌ها از سوی دادگاه برای توضیحات احضار شده بود، هنگامی که دادگاه به داده‌های جدیدی درباره او دست یافت، از کشور خارج شده است.

روزنامه شرق با اشاره به اینکه پرونده یکی از دو پرونده مطرح در دادگاه مربوط به «شکایت هلدینگ خلیج فارس از شرکت بازرگانی پتروشیمی برای پرداخت بدهی ۷۰۰ میلیون‌یورویی» است و پرونده دوم  نیز «پرونده تخلف ۶ ‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورویی» شرکت بازرگانی پتروشیمی است،  خبر داد که به اطلاعات دست یافته که علاوه بر این دو پرونده، یک پرونده مهم دیگر نیز در این زمینه مطرح است.

این روزنامه از مدیرعامل متواری شده شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان «حلقه اتصال» این پرونده‌ها نام برد و تاکید کرد که اکنون با «فراری‌دادن» مهدی شریفی نیک‌نفس «حلقه اتصال مالی در دو پرونده اصلی در حوزه پتروشیمی، بخشی از اطلاعات از دست خارج شده و دادگاه با پیچیدگی جدیدی روبه‌رو است.»

یک نماینده پیشین مجلس در مرداد ماه سال‌جاری، طی نامه‌ای به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه، به صراحت از مهدی شریفی نیک‌نفس نام برده و نوشته بود که او خود یکی از «متهمین اصلی پرونده فساد کلان اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی در زمان وقوع جرم» است اما اکنون «با سواستفاده از جایگاه خویش از برخی از مفسدان حمایت کرده و با تبانی با آن‌ها خود نیز آلوده به فساد بوده» است.

خبر متواری شدن مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی از «دو هفته قبل» درحالی منتشر شده که حدود دو هفته پیش مجمع باشگاه استقلال در جلسه سیزدهم بهمن ماه خود، مهدی شریفی نیک‌نفس را به عضویت هیات مدیره این باشگاه منصوب کرد.

وزارت ورزش و جوانان، روز بیست و نهم بهمن ماه، پس از انتشار خبر فرار مهدی شریفی نیک‌نفس، اعلام کرد که «قبل از صدور عضویت او در هیات مدیره باشگاه استقلال، هنگامی که در جریان پرونده اتهامی شریفی در قوه قضاییه قرار گرفتیم از صدور حکم وی در هیات مدیره استقلال خودداری کردیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More