شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخاب‌های نظام تایید صلاحیت شدند

شورای نگهبان جمهوری اسلامی با رد صلاحیت ۵۸۵ نامزد انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، هفت فرد مورد قبول خود را اعلام کرد.

این نهاد روز سه‌شنبه چهارم خردادماه سعید جلیلی، ابراهیم رییسی، محسن رضایی،‌ علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی را برای حضور در انتخابات به وزارت کشور معرفی کرد.

بر اساس آمار وزارت کشور،‌ مجموعا ۵۹۲ نفر در این انتخابات ثبت‌نام کرده بودند.

این هفت نامزد تایید شورای نگهبان را در حالی دریافت کرده‌اند که پیش از آغاز روند بررسی صلاحیت، طحان نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان، ‌گفته بود که تعداد نامزدهای نهایی بین ۷ تا ۱۰ نفر خواهد بود.

در میان افراد فهرست نهایی، رییسی، جلیلی،‌ رضایی و مهرعلیزاده در ادوار گذشته هم سابقه نامزدی و شکست داشته‌اند.

مهرعلیزاده در حالی تایید صلاحیت‌ شده است که پیش‌تر برای رقابت در انتخابات نمایندگی مجلس، رد صلاحیت شده بود.

رییسی: تلاش می‌کنم صحنه را رقابتی کنم

پس از اعلام نتایج، ابراهیم رییسی،‌ رییس قوه قضاییه، در مصاحبه‌ای گفت که در حال رایزنی است تا بتواند «صحنه» را رقابتی و مشارکتی کند.

اما از سوی دیگر، علی لاریجانی، رییس سابق مجلس، با انتشار بیانیه‌ای، گفت: «راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی که در این مدت کوتاه، ابراز لطف فرمودند سپاسگزارم.»

نامه‌نگاری روحانی با خامنه‌ای

اعلام رسمی فهرست نامزدها هم‌زمان با آن صورت می‌گیرد که از ساعتی پیش گزارش‌هایی تاییدنشده مبنی بر نامه‌نگاری حسن روحانی با علی خامنه‌ای درباره تایید صلاحیت‌ها منتشر شده بود.

علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی‌اش از این موضوع ابراز بی‌اطلاعی کرد و گفت: «البته رییس‌جمهور در موضوعات مهم با رهبر نامه‌نگاری می‌کند.»

رد چهره‌های دیگر حکومت

از میان نامزدهای تایید صلاحیت‌شده، ابراهیم رییسی در حال حاضر ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارد و صلاحیت او را شورای نگهبانی تایید کرده است که سه عضو آن را خود رییسی در سال ۱۳۹۸ به مجلس پیشنهاد داده بود.

این اعضا در مجلس با ریاست علی لاریجانی تایید شدند، اما اکنون خود لاریجانی همراه چهره‌های دیگری مانند اسحاق جهانگیری،‌ معاون اول رییس‌جمهوری، رد صلاحیت شده‌اند.

در صورتی که شکایتی قضایی در مورد روند انتخابات هم صورت گیرد، قوه قضاییه تحت نظر رییسی مرجع رسیدگی به آن خواهد بود.

از میان چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان، مصطفی تاجزاده و‌ محسن هاشمی رفسنجانی رد صلاحیت شده‌اند.

کناره‌گیری سایر نظامیان

از سوی دیگر، از میان نامزدهای نظامی سپاه پاسداران و ارتش جمهوری اسلامی، در نهایت محسن رضایی تایید صلاحیت خود را دریافت کرد.

گزارش‌های اولیه پیش از انتشار رسمی، از تایید نشدن صلاحیت فرماندهان دیگر از جمله سعید محمد، رستم قاسمی، حسین دهقان  و محمد نامی حکایت داشت.

البته برخی از این افراد از جمله دهقان، نامی و قاسمی پیش از آن‌که فهرست نهایی شورای نگهبان منتشر شود، اعلام کناره‌گیری کردند. 

از این میان دهقان،‌ مشاور نظامی خامنه‌ای، در حالی به نفع رییسی کنار کشید که در اسفندماه، با تاکید گفته بود به نفع هیچ‌کس کناره‌گیری نخواهد کرد.

مشارکت پایین

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود. 

مساله فقدان اقبال عمومی برای مشارکت در انتخابات موجب ابراز نگرانی‌های مکرر مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

سخنگوی دولت در نشست خبری گفت که زیان تحقق نیافتن مشارکت حداکثری برای همه مردم خواهد بود.

نظرسنجی‌صداوسیمای جمهوری اسلامی پیش‌تر حاکی از مشارکت قطعی حدود ۳۲ درصدی بوده است.

نظرسنجی ایران‌اینترنشنال هم نشان داده که تمایل به مشارکت در این انتخابات حدود ۲۷ درصد است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More