شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

انتخابِ نظام ۱۴۰۰| فائزه هاشمی: هرچه جلوتر می‌رویم مهندسی شدن انتخابات نمایان‌تر می‌شود

فائزه هاشمی در اتاقی با عنوان «گفت‌وگوی آزاد با فائزه هاشمی با محوریت انتخابات ۱۴۰۰» با تاکید بر این‌که رای نخواهد داد، گفت: «این به‌معنای آن نیست که پیگیر مناظره‌ها و جریان انتخابات نیستم و فکر می‌کنم باید اظهارنظر کرد و بعید می‌دانم در این یک هفته اتفاقی بیفتد که بخواهد نظرم عوض شود.»

این فعال سیاسی در پاسخ به سوال ایران اینترنشنال درباره این‌که آیا هدف حکومت از انتصاب ابراهیم رییسی، یکی از اعضای هیات مرگ در اعدام‌ زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷، ادامه سرکوب و اعدام‌ها به‌شکل دهه ۶۰ است، گفت: «من این احتمال را نمی‌دهم، آن شرایط انقلابی رد شده است.»

هاشمی در این جلسه بیش از چهار‌ساعته در کلاب‌هاوس، در بخش دیگری از سخنانش گفت: «هرچه جلوتر می‌رویم، مهندسی شدن انتخابات نمایان‌تر می‌شود. مثلا همین فرصت اضافی که به رییسی داده شد، هرچند این نامزد استفاده نکرد، این فرصت یعنی دوباره پپسی باز کردن برای رییسی. صندوق رایی دیگر وجود ندارد، این صندوق رای تضعیف شده است.»

هاشمی در ادامه همچنین اضافه کرد: «همتی که می‌گوید با ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالف بوده و با خیلی موضوعات مخالف بود، چرا در دوره خودش با این مساله مخالفت نکرد.»

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این جلسه پرسش و پاسخ، با تاکید بر این‌که از اکثر اعتراض‌های کارگری، معلمان، بازنشستگان و مطالبات مردمی حمایت کرده است، گفت: «خیلی از این جنبش‌ها صنفی است و اگر سیاسی شود، برخورد با آن‌ها شدیدتر می‌شود. در عین حال، وظیفه داریم پشت هم بایستیم؛ مثلا از جنبشی که مسیح علی‌نژاد با عنوان چهارشنبه‌های سفید راه انداخت حمایت کردم و این اقدامش را دوست دارم، طرفدار حرکت مثبت او هستم، حرکتش موفق بود.»

این فعال سیاسی همچنین افزود: «ما در حکومت اسلامی هستیم، چیزی از جمهوریت نمی‌بینم، اگر حتی از صندوق انتخابات هم آنچه مردم بخواهند دربیاید، مگر می‌گذارند کاری کنند، این‌ها فقط مجری هستند. هرکس در رییس‌جمهوری می‌آید، آن‌قدر خراب می‌شود که دیگر چیزی از او نمی‌ماند.»

فائزه هاشمی عنوان کرد فردی «منتقد و اپوزیسیون» است و تاکید کرد این «حرکت‌های اپوزسیون‌وار» باید ادامه پیدا کند.

این فعال سیاسی در پاسخ به سوالی در مورد انتقاد از رای ندادن و بی‌ثباتی ایران پس از این انتخابات، گفت: «ثبات یعنی چی؟ دختری که روسری بر‌می‌دارد ۲۷ سال زندان می‌گیرد، فعالان زندانی می‌شوند، روابط ما با اکثر کشورها به هم ریخته، این‌ها ثبات ما است، ما کدام ثبات و کدام آینده را برای پیشرفت داریم، بر فرض براندازان موفق شوند، تقصیر ما حاکمان است که چنین شده است.»

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More