شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیر عبداللهیان: در حال بررسی بازگشت به مذاکرات وین هستیم اما خود را معطل نمی‌کنیم

 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران، اعلام کرد که جمهوری اسلامی در حال بررسی بازگشت به مذاکرات وین است اما در عین حال خود را برای این مذاکرات و نتیجه آن «معطل» نمی‌کند.

امیرعبداللهیان روز جمعه دوم مهرماه در مصاحبه با تلویزیون جمهوری اسلامی گفت: «ضمن اینکه بررسی‌های خودمان را برای بازگشت به مذاکرات وین انجام می‌دهیم،  نباید خودمان را معطل و منتظر نتیجه مذاکرات وین بگذاریم.»

او دو روز پیشتر نیز در دیدار با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفته بود: «دولت جدید در حال مرور و مطالعه پرونده مذاکرات انجام‌شده است؛ نه اتلاف وقت می‌کند… نه کشور را معطل وعده‌های توخالی سابقه‌دار خواهد کرد.»

شماری از دیپلمات‌های غربی در روزهای اخیر گفته بودند ایران بدون اشاره به زمان مشخص یا جزییات دیگر، صرفا از قصد خود برای ازسرگیری مذاکرات وین خبر داده است.

خبرگزاری بلومبرگ نیز گزارش داد که در مذاکرات وزیر خارجه ایران با مقامات غربی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، پیشرفتی در مورد احیای برجام رخ نداده است.

از سوی دیگر، پس از برکناری عباس عراقچی از سمت معاون سیاسی وزارت خارجه که ریاست مذاکرات وین را بر عهده داشت هنوز اعضای تیم مذاکره‌کننده ایران مشخص نشده است.

در همین حال فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز پنجشنبه گفت که «برجام از اولویت اول نظام خارج شده است.»

در هفته‌های گذشته برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ها از احتمال سپرده شدن مدیریت مذاکرات اتمی به شورای عالی امنیت ملی سخن گفته‌اند.

حسین امیرعبداللهیان نهم شهریور گفته بود که برنامه‌ریزی برای مذاکرات جدید در دولت ابراهیم رئیسی حدود سه ماه طول می‌کشد.

پس از آن هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، این زمان را طولانی خواند و تاکید کرد نمی‌توان مذاکرات را تا ابد ادامه داد.

در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با ابراز آمادگی دوباره واشنگتن برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام گفت که ایالات متحده منتظر اقدام ایران برای از سرگیری این مذاکرات است، اما فرصت احیای برجام همیشگی نیست.

سخنان مقامات غربی درباره همیشگی نبودن فرصت احیای برجام در حالی بیان می شود که طبق گزارش آکسیوس، مقام‌های اسرائیلی هفته گذشته با همتایان آمریکایی خود یک نشست ویدیویی محرمانه داشته‌اند تا در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، «طرحی جایگزین» ارائه کنند.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More