شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیدواری کره جنوبی به حل مناقشه با ایران همزمان با روی کار آمدن بایدن

 

یک مقام ارشد وزارت خارجه کره جنوبی ابراز امیدواری کرد با روی کار آمدن دولت بایدن، موضوع کشتی توقیف‌شده کره در ایران و پول‌های بلوکه‌شده این کشور در کره جنوبی حل و فصل شود.

خبرگزاری یونهاپ روز پنجشنبه دوم بهمن‌ماه به نقل از این مقام که نامش فاش نشده، نوشت: «ما معتقدیم شرایطی ایجاد خواهد شد که در آن ما می‌توانیم راه حل سریع مشکل نفتکش توقیف‌شده را پیدا کنیم.»

او اشاره کرد دولت کره جنوبی به رایزنی با ایران در این زمینه ادامه خواهد داد و با روی کار آمدن دولت بایدن انتظاراتی در زمینه حل این مناقشه دارد.

حدود هفت میلیارد دلار از ارزهای حاصل از فروش نفت ایران به کره جنوبی به دلیل تحریم‌های آمریکا در بانک‌های این کشور بلوکه شده است.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در دی ماه اعلام کرد یک نفتکش کره‌جنوبی را در آب‌های خلیج فارس به دلیل «نقض پیاپی پروتکل‌های محیط زیست دریایی» توقیف و به بندرعباس منتقل کرده است. این اتهام بلافاصله از سوی شرکت مالک این نفتکش رد شد.

ایران ارتباط توقیف این نفتکش با پول‌های بلوکه‌شده‌اش در بانک‌های کره جنوبی را رد می‌کند.

در پی این مناقشه معاون اول وزارت خارجه کره جنوبی نیز برای پیگیری موضوع به ایران سفر کرد که منجر به حل موضوع نشد.

مقام وزارت خارجه کره جنوبی در ادامه اظهاراتش سخنان عباس عراقچی،‌ معاون وزارت امور خارجه ایران،‌ مبنی بر عدم وجود اراده سیاسی در سئول برای حل مساله پول‌های بلوکه‌شده را رد کرد و آن را مربوط به تحریم‌های آمریکا دانست.

او گفت:‌«اگرچه این مساله حقیقت دارد که پرداختن به موضوع پول‌های بلوکه‌شده ممکن است کمی زمان ببرد، اراده سیاسی ما و تمایلمان برای رایزنی با دولت آمریکا، از هر زمان بیشتر است.»

روز شنبه ۲۷ دی ماه، حسین تنهایی، رییس اتاق بازرگانی ایران و کره‌جنوبی، از احتمال رفع توقیف نفتکش کره جنوبی در ایران تا دو هفته دیگر خبر داد و اعلام کرد: «اخبار مثبتی در این باره شنیده‌ایم. باید تا دو هفته دیگر صبر کنیم.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More