شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امیدواری به حل مشکل دانشجویان ستاره‌دار با لایحه دولت

 

فاطمه سعیدی، نماینده مجلس، گفت مکاتبه‌هایی با وزارت علوم و اطلاعات انجام شده تا وضعیت دانشجویان ستاره‌دار حل شود. نامه‌نگاری‌‌هایی که به گفته او «مثل اینکه نتایج خوبی دربر داشته است».

سعیدی روز دوشنبه ۲۶ شهریورماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با اشاره به لایحه جدید دولت درباره حق تحصیل افراد و وضعیت دانشجویانی که پیش از این از تحصیل محروم شده‌اند، گفت: «امیدوارم با این لایحه، مشکلات دانشجویان برای همیشه حل شود و ما دیگر شاهد اتفاقات ناخوشایند نباشیم».

روند ستاره‌دار شدن دانشجویان، از اواخر دولت محمد خاتمی آغاز شد، اما در دولت محمود احمدی‌نژاد شکل گسترده‌تری به‌خود گرفت. به این ترتیب، برخی دانشجویانی که در دوران دانشگاه فعالیت‌هایی داشتند، با نظر نهادهای امنیتی از تحصیل در مقاطع بالاتر محروم شدند.

فاطمه سعیدی گفته که نمی‌داند لایحه جدید دولت چقدر می‌تواند به دانشجویانی که پیش از این ستاره‌دار شده‌اند، کمک کند، اما اضافه کرده است: «هنگامی که به مجلس بیاید، قطعا پیشنهاداتی ارائه خواهیم کرد.»

پیش از این ضیا نبوی، که ازجمله دانشجویان ستاره‌دار در دولت محمود احمدی‌نژاد بود، در صفحه توییتر خود خبر داده بود که سال جاری نیز ستاره‌دار شده و امکان انتخاب رشته ندارد. او چند روز پیش، اعلام کرد که مشکلش حل شده و قرار است به تحصیل خود ادامه دهد.

 

 

هیات‌وزیران هفته گذشته لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کرد که براساس آن‌، «حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچ‌کس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر، از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم نمود». در این تبصره، «افراد دارای سابقه محکومیت قطعی کیفری به جرایم سازمان‌یافته، قاچاق انسان، محاربه و جاسوسی مستثنی هستند».

این لایحه با انتقادهایی هم مواجه شده است. ازجمله به این دلیل که حق تحصیل را برای بعضی افراد محدود می‌کند، ضمن آنکه مشخص نیست آیا براساس آن، افراد معتقد به آیین بهایی اجازه تحصیل در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران را خواهند داشت یا خیر.

فاطمه سعیدی، نماینده عضو فراکسیون امید، ابراز امیدواری کرده است که با پیگیری‌های نمایندگان و لایحه دولت، «مشکلات اشخاصی که ظرفیت علمی دارند، مرتفع شود» و «با تصویب این لایحه، در آینده دیگر شاهد مشکلاتی از این دست نباشیم».

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More