شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امان‌پور از قول ظریف: روحانی به شرط جایگزینی نظارت دایمی به جای تحریم‌ها، با ترامپ دیدار می‌کند

کریستین امان‌پور، گزارشگر ارشد شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز یک‌شنبه به نقل از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، خبر داد که حسن روحانی به شرط جایگزینی نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران با تحریم‌ها، حاضر است در جریان سفر خود به نیویورک با دونالد ترامپ دیدار کند.

امان‌پور ضمن انتشار عکسی از گفت‌وگوی تلویزیونی خود با ظریف در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران، در صفحه توییتر خود نوشت: «ظریف امروز به من گفت که رییس جمهور روحانی حاضر است این هفته در نیویورک با رییس جمهور ترامپ ملاقات کند به شرطی که رییس جمهور ترامپ آمادگی داشته باشد آنچه ضروری است را انجام دهد و نظارت دایمی بر تاسیسات هسته‌ای ایران را جایگزین تحریم‌ها کند.»

گزارشگر ایرانی‌تبار سی‌ان‌ان، همچنین در توییت دیگری از قول ظریف نوشت: «شاخه زیتون همیشه روی میز بوده است، اما ما دوباره آن را نشان می‌دهیم.»

اعلام آمادگی روحانی برای دیدار با ترامپ از زبان محمدجواد ظریف، هشت روز پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی بیان شده است، حمله‌ای که آمریکا و عربستان سعودی، به صراحت مسئول آن جمهوری اسلامی ایران معرفی کردند.

همزمان دوتالد ترامپ‌، رییس جمهوری آمریکا، روز یک‌شنبه با بیان اینکه «هیچ برنامه‌ای برای دیدار با مقام‌های ایران در سازمان ملل ندارم اما هیچ گزینه‌ای به طور قطعی منتفی نیست»، گفت: «۱۵ملاقات در نیویورک با سران کشورهای دیگر هماهنگ شده اما ملاقات با مقام‌های ایران در میان آن‌ها نیست.»

ترامپ همچنین به شبکه فاکس‌نیوز گفت که انعطاف پذیر است و برنامه خاصی برای دیدار ندارد اما «آن‌ها را می‌بینم اگر بخواهند.»

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت: «دوست دارم ببینم که ایران کشور موفقی است، دوست دارم ببینم که ایران کشوری موفق و غنی باشد، ایران قابلیت‌ها و مردم فوق العاده‌ای دارد و پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای دارد. ببینیم چه پیش می‌آید.»

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، که پیشتر بارها تاکید کرده بود در صورت اثرگذاری تحریم‌ها بر صادرات نفت ایران، صادرات دیگر کشورهای منطقه نیز ممکن نخواهد بود، روز یک‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ هشت روز بعد از حمله به تاسیسات نفت عربستان سعودی که هم آمریکا و هم عربستان سعودی جمهوری اسلامی را مسئول آن معرفی کردند، گفت که «ابتکار صلح هرمز» را با خود به سازمان ملل می‌برد.

روحانی طی سخنانی در مراسم رژه نیروهای با بیان این‌که «به همه همسایگان دست رفاقت دراز می‌کنیم و آماده‌ایم از خطاهای گذشته آن‌ها بگذریم»، گفت: «امسال با شعار ائتلاف امید و ابتکار صلح هرمز در سازمان ملل حضور خواهیم یافت.»

او گفت: «ما طرحی را در روزهای آینده در سازمان ملل پیش روی جهانیان خواهیم گذاشت که ایران با همکاری کشورهای مختلف می‌تواند و اعلام می‌کند که امنیت خلیج فارس دریای عمان و تنگه هرمز را با کمک کشورهای منطقه ایجاد کند و به دنیا اعلام می‌کند حضور نیروهای خارجی برای منطقه و آبراهه‌های خارجی و امنیت کشتیرانی و امنیت نفت و انرژی مشکل‌زا و خطرناک باشد.»

امان‌پور درحالی به نقل از محمدجواد ظریف از اعلام آمادگی روحانی برای دیدار با ترامپ خبر داده است، که  علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سه‌شنبه بیست و ششم شهریور، گفت: «مسئولان کشور از رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه و دیگران، یک‌صدا اعلام کردند که با آمریکا مذاکره نخواهیم کرد نه مذاکره دوجانبه نه چند جانبه.»

خامنه‌ای با بیان این‌که «مذاکره یعنی نمایش موفقیت سیاست فشار حداکثری آمریکا»، گفت: «ما در مقابل باید ثابت کنیم که سیاست فشار حداکثری در مقابل ملت ایران پشیزی ارزش ندارد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More