شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امانوئل مکرون خواستار مذاکرات جدیدی با ایران شد

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در دیدار با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود گفت: جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، هدف مشترک فرانسه و آمریکاست و برای به رسیدن به آن نیاز به  آغاز مذاکرات بین‌المللی و همه‌جانبه جدیدی داریم.

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا،‌ با تاکید دوباره بر مخالفت با هسته‌ای شدن ایران، ‌حکومت این کشور را در زمان به قدرت رسیدن خود «قهرمان ترور» خواند.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا،‌ ظهر امروز، ترامپ در سومین روز سفر خود به بریتانیا برای شرکت در مراسم هفتادوپنجمین سالگرد پیاده شدن نیروهای متفقین در نُرماندی به شهر کان در کشور فرانسه سفر کرد و در آن‌جا درباره مساله ایران به مذاکره با مکرون پرداخت.

ترامپ پس از جلسه مذاکره خود با مکرون، گفت: «نمی‌خواهم سلاح هسته‌ای ببینم،‌ نمی‌خواهم ببینم آن‌ها (ایران) سلاح هسته‌ای داشته باشند، ‌و آن‌ها سلاح هسته‌ای نخواهند داشت.»

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه سخنرانی خود اضافه کرد: «بگذارید ببینیم چه اتفاقی برای ایران می‌افتد.»

او گفت: «وقتی من به قدرت رسیدم،‌ ایران یک حکومت ترور واقعی بود،‌ هنوز هم هستند،‌ اما قبل از آن قهرمان ترور بودند و آن چیز بدی بود.»

ترامپ با «فوق‌العاده» خواندن قدرت تحریم‌ها علیه ایران، گفت: «اگر آن‌ها می‌خواهند مذاکره کنند، خوب است، اما تنها چیزی که نمی‌توانند داشته باشند سلاح هسته‌ای هست.»

رییس‌جمهوری آمریکا با «بد و ورشکسته» خواندن موقعیت کشور ایران گفت: «ما می‌توانیم این وضعیت را به سرعت تغییر دهیم.»

او خطاب به مکرون اضافه کرد: «فکر می‌کنم رییس جمهوری فرانسه هم در این‌باره با من موافق باشد.»

رییس‌جمهوری فرانسه در این مراسم با تاکید بر مشترک بودن هدف آمریکا و فرانسه درباره ایران به حوزه‌های مورد نظر فعالیت این دو کشور درباره تهران  اشاره کرد. 

 او «جلوگیری از دستیبابی ایران به سلاح هسته‌ای، کاهش فعالیت موشکی ایران،‌ کنترل تحرکات منطقه‌ای ایران و استقرار صلح در منطقه» را از زمینه‌های همکاری اتفاق نظر دو کشور بر شمرد.

 به گفته مکرون، برای به رسیدن به ۴ مورد  نیاز به  آغاز مذاکرات بین‌المللی جدیدی است.

او همچنین با تایید روابط تاریخی «غیرقابل شکست» دو کشور،‌ گفت: «سربازان ما خیلی نزدیک با یکدیگر همکاری کرده‌اند و هرگاه آزادی و دموکراسی در خطر باشد، ما با هم همکاری می‌کنیم.»  

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره این دیدار و مذاکرات دو رییس‌جمهور نوشت که آن‌ها درباره نوع مواجهه با ایران و تجارت جهانی اختلاف‌نظرهایی با یکدیگر داشته‌اند.

در همین رابطه،‌ ترامپ پس از جلسه خود با مکرون، در برابر خبرنگاران گفت: «من فکر نمی‌کنم ما تفاوت موضعی درباره ایران داشته باشیم. فکر نکنم رییس‌جمهور بخواهد ایران هسته‌ای را ببیند،‌ و من هم نمی‌خواهم.»

علاوه بر موضوع ایران،‌ در این دیدار دو رییس‌جمهوری درباره مسایل مختلف از جمله رقابت اقتصادی آمریکا با چین و تنش در منطقه خاورمیانه به گفت‌و‌گو پرداختند.

مکرون و ترامپ امروز در شهر کان در شمال فرانسه با یکدیگر دیدار کردند. رییس‌جمهوری آمریکا، پیش از ظهر در فرمانداری کالوَدُس دیداری ٢ ساعته با همتای فرانسوی خود داشت.

 

 

 



 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More