شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اقدام ترامپ در قبال ایران رقبای انتخاباتی دموکرات او را در تنگنای سیاسی قرار داد

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا در یک مطلب تحلیلی نوشت که دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، با صدور دستور کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، رقبای دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را در یک تنگنای سیاسی قرار داد.

دموکرات‌ها نگران آن هستند که ترامپ جنگی دیگر را در خاورمیانه برانگیزد و در عین حال در ستایش مرگ کسی که در آمریکا به عنوان یکی از مهمترین چهره‌های منفور جهان شناخته می‌شد، محتاطانه عمل می‌کنند. 

جاناتان الن در این مطلب می‌نویسد دموکرات‌ها مردد میان محکوم کردن اقدام ترامپ یا ستایش از آن، مقداری از هر دو گزینه را از خود نشان دادند. تنها استثنا سناتور برنی سندرز بود که قاطعانه ترامپ را بابت تصمیم فوق به شدت نکوهش کرده است.

سه نفر دیگر یعنی جو بایدن معاون سابق ریاست جمهوری، سناتور ماساچوست الیزابت وارن و پیت بوتیجج شهردار سابق ساوت‌بند در ایندیانا، روش دیگری داشتند.

بوتیجج گفت: «دست سلیمانی در بی‌شمار عملیات علیه منافع، متحدان و شهروندان آمریکا، به خون آغشته است.» او افزود این اقدام «نباید شروع یک جنگ بی‌پایان دیگر باشد.»

ان‌بی‌سی می‌گوید چالش پیش روی آنها بخش لیبرال حزب دموکرات نیست که به هیچ‌یک از کارهای ترامپ علاقه‌ای ندارد، بلکه رای‌دهندگان مرددی است که ممکن است متقاعد شده باشند کشته شدن یک شبه‌نظامی ارشد اقدامی خوب است و به ترامپ رای دهند.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت جمهوری‌خواه سنا، در جملاتی که یادآور عین کلمات بایدن در هشت سال پیش بود پس از حمله به سلیمانی در روز جمعه گفت:‌ «امروز صبح، تروریست ارشد ایران کشته شد.»

جو بایدن در کنوانسیون حزب دموکرات در سال ۲۰۱۲ گفته بود:‌ «بن لادن مرده است، و جنرال موتورز زنده است.» بایدن اما درباره حمله به سلیمانی با ابراز نگرانی درباره عواقب این اقدام گفت: «عدالت باید برای سلیمانی اجرا می‌شد.» او همچنین گفت: «اقدامات ترامپ ابعاد ریسک جنگ با ایران را افزایش داده است.»

 نویسنده مطلب سپس به تفاوت‌های بن لادن و قاسم سلیمانی اشاره می‌کند و می‌گوید بن لادن سرکرده یک گروه تروریستی بین‌المللی بود و مقام دولتی نداشت، حال آن که سلیمانی یک عضو ارشد دولت ایران بود. 

دموکرات‌ها می‌دانند که مردم آمریکا به هر آنچه که به معنای تعهد طولانی‌مدت مالی یا اعزام سرباز به جنگ خارجی باشد حساسند و ترامپ از همین نکته برای دور دوم کمپین انتخاباتی خود بهره‌ گرفته است.

الیزابت وارن یک شبه نظرش را تغییر داد و بدون اشاره به سلیمانی توییت کرد:‌ «ما در آستانه یک جنگ پرهزینه دیگر در خاور میانه‌ایم. ما اتفاقی به اینجا نرسیدیم. دلیلش رییس‌جمهوری بی‌ملاحظه، متحدانش و دولتش است که ما را به اینجا کشانده‌اند.»

فقط سندرز بود که قاطعانه ترامپ را مورد سوال قرار داد و به تناقض میان وعده‌های انتخاباتی ترامپ و عملکرد او اشاره کرد و نوشت:‌ «ترامپ وعده توقف جنگ‌های بی‌پایان را داد اما عملش ما را در مسیر دیگری قرار می‌دهد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More