شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش ۴۲ درصدی ازدواج کودکان در آذربایجان شرقی طی دو سال

معاون بهزیستی آذربایجان شرقی از افزایش دست‌کم ۴۲ درصدی کودک‌همسری طی دو سال اخیر در این استان خبر داد و با اعلام اینکه این استان در رتبه دوم ازدواج کودکان در کشور قرار دارد، گفت که در همین دو سال ۱۴ درصد از طلاق‌های ثبت شده  مربوط به دختران زیر  ۱۸ سال بوده است.

فرگل صحاف، معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در این استان به شدت افزایش پیدا کرده است، گفت: «طی دو سال اخیر ازدواج دختران زیر ۱۸ سال در آذربایجان شرقی، ۴۲ درصد افزایش یافته است.»

معاون بهزیستی آذربایجان شرقی طی سخنانی در نشست تخصصی با بانوان فرهیخته، مدیران زن و کارآفرینان آذربایجان شرقی، با بیان اینکه آذربایجان شرقی در کشور دارای رتبه‌ی دوم کودک همسری است، گفت: «شیوع کودک همسری در آذربایجان شرقی، در سال ۱۳۸۸ هفت درصد بود اما در سال ۱۳۹۸ به ۱۱ درصد رسیده است.»

وی گفت: «اداره کل بهزیستی استان، بررسی پروژه‌های شیوع شناسی ازدواج‌های زودهنگام را در استان به عنوان اولین پروژه در سطح کشور آغاز کرده است و با توجه به گستردگی جامعه هدف، پرسش‌ها بدون پیش داوری طراحی شده تا بررسی شود کودک همسری چه آثاری در جامعه خواهد داشت.»

صحاف، آمار ازدواج‌های ثبت شده از سوی ثبت احوال آذربایجان شرقی در سال ۱۳۹۷ را ۲۹ هزا ر و ۷۷۰ ازدواج عنوان کرد و گفت: «از این آمار، ۱۲ هزار و ۴۹۱ مورد ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۸ سال است،  یعنی ۴۲ درصد از ازدواج‌های ثبت شده در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۸ سال بوده است.»

معاون بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه ازدواج ثبت شده مربوط به پسران زیر ۱۸ سال نیز در  دو سال اخیر در این استان یک هزار و ۲۶۶ مورد بوده است، گفت: «طلاق ثبت شده در سال ۱۳۹۷ در آذربایجان شرقی ۹هزار و ۸۱۴ نفر بوده که از این تعداد یک هزار و ۳۴۳ نفر دختر زیر ۱۸ سال بوده‌اند یعنی ۱۴ درصد از طلاق ثبت شده متعلق به دختران زیر ۱۸ سال است.»

وی گفت: «پسران طلاق گرفته‌ زیر ۱۸ سال در آذربایجان شرقی نیز طی دو سال اخیر ۸۳ نفر یعنی یک درصد بوده است.»

معاون امور اجتماعی بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه «در این راستا اداره کل بهزیستی پرسشنامه‌هایی را طراحی کرده است»، گفت: «پرسشنامه‌ها به شش صورت ارائه می‌شود، گرایش‌ به کودک همسری، آمار کودک همسری و علل کودک همسری، پیامدهای کودک همسری و غیره از جمله موارد مطرح شده در پرسشنامه‌ها است.»

پیشتر مسیح‌الله سلطانی، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان، اعلام کرده بود که این استان  رتبه اول در کودک همسری را دارد و طی سال۱۳۹۷ از میان ۳۷ هزار مورد ازدواج ثبت شده کودکان زیر ۱۴ سال در ایران دست‌کم یک هزار و ۴۰۰ کودک زیر ۱۴ سال در این استان ازدواج کرده‌اند.

به گفته این مقام استانداری زنجان، بیشترین آمار ازدواج دختران زیر ۱۴ سال در این استان در شهرستان‌های ماهنشان، ایجرود و خدابنده به ثبت رسیده است.

با آنکه بسیاری از مقام‌های دولتی تاکید دارند که ازدواج کودکان از آسیب‌های اجتماعی رایج در مناطق مختلف ایران است و سالانه منجر به آسیب‌های اساسی به سلامتی و زندگی هزاران تن از کودکان می‌شود اما به‌دلیل مخالفت‌ برخی از روحانیان بلندپایه گام‌های عملی برای توقف آن برداشته نشده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More