شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش نگرانی کشورهای غربی برای شهروندان زندانی‌شان در ایران با شیوع کرونا 

در پی گزارش چند مورد ابتلا به کرونا در زندان‌های ایران، دولت‌های غربی به دنبال حصول اطمینان از سلامت شهروندان خود در زندان‌های شلوغ این کشور هستند. 

به گزارش واشنگتن پست، بیشتر این شهروندان خارجی یا دو تابعیتی، با اتهاماتی چون جاسوسی یا اقدام علیه امنیت ملی در زندان‌های ایران هستند. 

مقام‌های ایران تاکنون آمار مبتلایان به کرونا را ۲۹۲۲ نفر و تعداد جانباختگان را ۹۲ نفر اعلام کرده‌اند. این در حالی‌ است که منابع مطلع ایران اینترنشنال از ثبت ۴۷۱ مورد فوتی گزارش می‌دهند. 

خانواده‌های زندانیان غربی از دولت ایران خواسته‌اند یا به بستگانشان مرخصی بدهند و یا اجازه بدهند ادامه محکومیت خود را در حبس خانگی بگذرانند. به گفته مرکز حقوق بشر ایران، در حال حاضر، بیش از ۱۰ شهروند خارجی در زندان‌های این کشور هستند. 

وکیل سیامک نمازی، شهروند ایرانی-آمریکایی زندانی در اوین، که یکی از همبندانش اخیرا به کرونا مبتلا شده است، خواستار ارائه هرچه سریع‌تر مرخصی به وی شده است تا بتواند در قرنطینه خانگی بماند. 

نازنین زاغری راتکلیف، شهروند ایرانی‌-بریتانیایی، زندانی در اوین نیز عنوان کرده که احتمالا به کرونا مبتلا شده است. 

خانواده مایکل وایت، شهروند آمریکایی که از سال ۲۰۱۸ در ایران زندانی شده، نگرانند که او نیز به کرونا مبتلا شده باشد و با توجه به سابقه ابتلایش به سرطان، این نگرانی وجود دارد که جان او در خطر باشد. 

فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی‌-فرانسوی نیز که در اوین و بازداشت موقت است، به دلیل آثار اعتصاب غذای پنجاه روزه به بهداری این زندان منتقل شده است. 

پیشتر نیز، کایلی مور گیلبرت،‌ پژوهشگر استرالیایی‌-بریتانیایی زندانی در ایران،‌ با نوشتن نامه‌ای به نخست‌وزیر استرالیا ضمن درخواست برای اقدام در جهت آزادی‌اش نسبت به بدتر شدن وضع سلامتی خود هشدار داده است. 

برخی دولت‌های اروپایی به طور مستقیم از ایران خواسته‌اند تا از شهروندان‌شان در برابر کرونا محافظت کند. در این میان، اقدامات بریتانیا با موفقیت نسبی همراه بوده است و قوه قضاییه ایران از ارائه مرخصی به نازنین زاغری خبر داده است اما هنوز اقدامی در این باره صورت نگرفته است. 

در حالی که شلوغی زندان‌های ایران و کمبود امکانات بهداشتی شرایط را خطرناک کرده، وضعیت غیرشفاف در این زندان‌ها، کار تایید و تشخیص بیماری را نیز مشکل‌تر کرده است. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More