شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش نگرانی عمومی درباره مسافرت‌های نوروزی؛‌ خروج یک میلیون نفر از تهران

 

در حالی که کاربران رسانه‌های اجتماعی از مسافرت‌های نوروزی در جاده‌ها و شهرهای مقصد گردشگری اظهار نگرانی می‌کنند؛ مقام‌های دولت از افزایش تردد با حجم بالای ورود و خروج از شهرهای آلوده به کرونا خبر داده‌اند.

محمدجواد آذری جهرمی،‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ روز شنبه دوم فروردین در صفحه شخصی توییتر خود اعلام کرد که بر اساس داده‌های مصرف اینترنت، از نوروز «حدود یک میلیون نفر» از تهران بیرون رفته‌اند. بر اساس گزارش او، حدود ۴۰ هزار نفر نیز از شهر قم، کانون شروع کرونا، خارج شده‌اند.

این مقام دولت همچنین اشاره کرد که همدان،‌ لرستان و چهارمحال بختیاری بیشترین جذب مسافر را داشته‌اند.

پیشتر سرپرست جمعیت هلال احمر کشور گزارش داده بود که از روز ۲۷ اسفندماه حدود ۹۷۰ هزار خودرو با حدود سه میلیون سرنشین از ۱۳ استان درگیر کرونا برای انجام سفر نوروزی خارج شده‌اند. به گفته او،‌ نتیجه آزمایش دست‌کم دو هزار و ۴۰۰ نفر از این مسافران نیز مثبت بوده است.

با آن‌ که جهرمی میزان جذب مسافر در شمال کشور را «خیلی کم» عنوان کرده؛ برخی کاربران رسانه‌های اجتماعی می‌گویند آمار مسافرت به استان‌های گیلان،‌ مازندران و گلستان همچنان قابل توجه است.

خبرگزاری فارس به نقل از مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها نوشت که روز شنبه ترافیک در مسیر جنوب به شمال محور کندوان محدوده بیلقان و مسیر جنوب به شمال محور فیروزکوه محدوده دماوند سنگین است.

در برخی فیلم‌های منتشرشده از سوی کاربران، جاده تهران-شمال به دلیل تعداد بالای خودروها با ترافیک سنگین نشان داده می‌شود و تردد برخی رانندگان از قسمت شانه خاکی جاده صورت می‌گیرد.

اما تعدادی از کاربران توییتر گزارش‌ها درباره شلوغ بودن خیابان‌های شهرهای شمال کشور را رد می‌کنند.

در جنوب ایران نیز به گفته معاون بهداشت وزارت بهداشت میزان سفر و مراجعه مردم افزایش داشته است.

 

هشدار مقام‌های استانی

هم‌زمان در برخی استان‌ها، مقام‌های رسمی ادامه تردد جاده‌ای مسافران را تایید کرده‌اند.

محمد حیدری، رییس پلیس راه کرمانشاه، اعلام کرده که محورهای این استان تنها ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش ترافیک داشته‌ است.

قاسم سلیمانی دشتکی،‌ استاندار ایلام،‌ روز شنبه گفت که در شهرستان‌های مهران، دهلران، دره‌شهر و ملک‌شاهی به دلیل مسافرت‌های نوروزی از نقاط دیگر، روند ابتلا به کرونا افزایشی شده است.

در کیش، سخنگوی شورای سلامت هشدار داده که «درصورت عدم رعایت ملاحظات مربوط به قرنطینه خانگی،‌ ناچار به اعمال محدودیت تردد در اماکم عمومی خواهیم بود.»

به گفته او از نخستین شب سال جدید تجمع و شلوغی در سواحل و پارک‌ها شکل گرفته است.

در استان‌های چهارمحال و بختیاری، هرمزگان و کرمان استانداران نسبت به عدم رعایت ملاحظات هشدار داده و گفته‌اند در صورت ادامه وضعیت «تصمیمات سخت‌تری» خواهند گرفت.

 

انتقاد کاربران در فضای مجازی؛ ادامه سفر در جاده‌ها

در رسانه‌های اجتماعی برخی کاربران از اجرا نشدن قرنطینه از سوی دولت و نیروهای انتظامی انتقاد می‌کنند.

در حالی که حسن روحانی، رییس‌جمهوری،‌ از مردم خواسته اقدام به سفر نوروزی نکنند،‌ هنوز طرحی برای قرنطینه کامل و جلوگیری از تردد در جاده‌ها اجرا نشده‌ است.

خبرگزاری فارس ویدیوی گفت‌وگو با تعدادی از مسافران را منتشر کرده که رانندگان خودروها دلایلی از جمله «کار واجب»، ‌«مراسم ختم بستگان»،‌ «خسته شدن از ماندن در خانه» و «تنهایی خانواده طی عید نوروز» را دلیل ترک منزل و مسافرت خود عنوان کرده‌اند.

با آن‌که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ایران از کاهش تردد در روزهای منتهی به سال جدید و نخستین روز سال خبر می‌دهد؛ تصاویر و ویدیوهای کاربران رسانه‌های اجتماعی حاکی از ادامه سفر و خروج مردم از منازل و شهرهاست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More