شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش فشار بر خانواده‌های کشته‌شدگان؛ حذف پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی از بودجه

در آستانه سالگرد هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن با موشک‌های سپاه پاسداران، به گفته جواد سلیمانی، همسر الناز نبیی، تماس و فشار نیروهای سپاه پاسداران بر خانواده کشته‌شدگان این پرواز افزایش یافته است. هم زمان در‌حالی که معاون حقوقی حسن روحانی پیشتر اعلام کرده بود که در لایحه بودجه سال آینده  ردیفی برای پرداخت تا ۲۰۰میلیون یورو به عنوان غرامت هواپیمای اوكراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تعیین شده است اما در لایحه ارائه شده دولت به مجلس این ردیف حذف شده است.

پرواز پی‌اس‌۷۵۲ شرکت هواپیمایی اوکراین اینترنشنال بامداد چهارشنبه ۱۸ دی ۹۸ دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی تهران، هدف موشک‌های سپاه پاسداران قرار گرفت و همه ۱۷۶ سرنشین آن بر اثر اصابت این موشک‌ها کشته شدند.

دولت حسن روحانی چند هفته قبل و در آستانه سالگرد هدف قرار دادن این هواپیما، اعلام کرد که ردیف جدیدی در لایحه بودجه سال آینده برای «پرداخت غرامت هواپیمای اوكراینی تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی» در نظر گرفته است.

لعیا جنیدی، معاون حقوق حسن روحانی، در پنجم آذرماه تعیین چنین ردیفی را در لایحه بودجه سال آینده تایید کرد و هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی و کشتن ۱۷۶ سرنشین آن با موشک‌های سپاه پاسداران را در حد «تخلف یک فرد» خواند. جنیدی گفت: «زمانی یک فرد مرتکب تخلف می‌شود اما فرد که نمی‌تواند این منابع را تامین کند؛ پس از منابعی که به دستگاه‌ها اختصاص داده می‌شود، استفاده می‌شود.»

معاون حقوقی روحانی همان روز گفت که «شاید هم منبع جایگزین دیگری معرفی شود اما فعلا یک فکر برای منبع این کار همین صندوق توسعه ملی است».

این اقدام که با واکنش‌های گسترده از جمله اعتراض حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲، مواجه شد که گفت: «دولت و مجلس و تمام ارکان آن نظام منحوس[جمهوری اسلامی] چطور به سپاه گره خورده‌اند و مخارج شلیک به بچه‌ها و جنایات سپاه پاسداران را هم از جیب مردم برمی‌دارند.»

سخنگوی انجمن خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز پی‌اس۷۵۲ همچنین گفت: «از صندوق توسعه‌ کشور پول برمی‌دارند تا غرامت کثافت‌کاری و جنایت‌ سپاه پاسداران را پرداخت کنند. هم از نان مردم بزنند هم خانواده‌های جان‌باختگان را یک عمر شرمنده‌ مردم کنند.»

اسماعیلیون خطاب به مقام‌های جمهوری اسلامی تاکید کرد که «اول از همه باید جزییات این جنایت روشن بشود» و بعد از روشن شدن جزییات این جنایت «قدم بعدی هم محاکمه‌ جنایتکاران است».

روزنامه شرق اما در شماره شنبه ۱۵ آذرماه خود از حذف این ردیف خبر داد و نوشت: «قرار بود تا سقف ۲۰۰ میلیون یورو پرداخت غرامت هواپیمای اوكراینی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی تامین شود» اما «در لایحه تقدیمی دولت به مجلس، این ردیف از مصارف صندوق توسعه ملی جدول بند "هـ" تبصره ۴ حذف شد.»

در جدول بند "هـ" تبصره ۴ چهارده ردیف برای برداشت از صندوق توسعه ملی تعیین شده است که در مجموع شامل برداشت ۲ میلیارد و ۸۴۵ میلیون یورو از این صندق است. از این مبلغ ۲ میلیارد یورو به «تقویت بنیه نیروهای مسلح» اختصاص دارد.

از ۸۴۵ میلیون یوروی دیگر تعیین شده در این جدول، بخشی به چند طرح آبیاری و مقابله با ریزگردها، ۱۵۰ میلیون یورو به صدا و سیما، ۱۳۰ میلیون یورو به معاون فناوری ریاست‌جمهوری، ۹۴ میلیون یورو به «طرح شهید عشوری» اختصاص دارد، طرحی که به جزییات آن اشاره نشده و به نام یکی از اعضای وزارت اطلاعات نام‌گذاری شده که در سیستان و بلوچستان کشته شده بود.

مشخص نیست که دولت قصد دارد پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی را از محل ۲ میلیارد یوروی تعیین شده برای «تقویت بنیه نیروهای مسلح» برداشت کند یا نه، اما قطعی است ردیف اختصاصی برداشت غرامت هواپیمای اوکراینی از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه سال آینده حذف شده است.

هم‌زمان جواد سلیمانی، که همسرش الناز نبیی، در اصابت موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته‌ شد، روز گذشته از افزایش فشارهای سپاه پاسداران به خانواده‌ها در آستانه سالگرد کشته‌شدگان این هواپیما خبر داد.

سلیمانی در صفحه توییتر خود نوشت: «ما خانواده‌های هواپیمای اوکراینی خیلی هامون هنوز نتونستیم عزاداری کنیم سپاه شروع کرده به تماس گرفتن با خانواده‌ها به بهانه سالگرد».

او همچنین هشدار داد که شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نباید «سپاه پاسداران یعنی قاتل» را به عنوان مسئول تماس با خانواده‌های کشته‌شدگان هواپیمای اوکراینی تعیین کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More