شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش فروش گازوییل ایران با تخفیف بالا به کشورهای همسایه

خبرگزاری رویترز با استناد به اسناد تجاری و مراجع صنعتی، گزارش داد ایران در ماه‌های اخیر، گازوییل مازاد تولید داخل را با تخفیف‌ بالا به کشورهای همسایه عرضه کرده است.   

به نوشته این خبرگزاری، فرآورده‌های نفتی ایران، مانند نفت خام، مشمول تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی است. اما در ماه‌های اخیر، صادرات گازوییل ایران به کشورهای منطقه، از جمله عراق و سوریه، افزایش چشمگیری داشته است. 

بر اساس داده‌های اف‌جی‌ایی (FGE)، شرکت مشاور در حوزه نفت و گاز، صادرات گازوییل ایران که در بخش‌های گرمایشی، تولید برق و حمل‌ونقل استفاده می‌شود، در سه‌ ماهه آخر سال ۲۰۱۹، به ۹۵ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به میزان صادرات در سه‌ ماهه اول همان سال، حدود ۴ برابر افزایش داشته است.

در ادامه این گزارش آمده است که ایران گازوییل را با نفتکش یا کشتی به عراق، افغانستان، پاکستان و سوریه ارسال کرده است. 

به نوشته رویترز، بر‌خلاف نفت خام که مشتری نهایی‌اش پالایشگاه‌ها هستند، فرآورده‌هایی همچون گازوییل در صنایع کوچک و مراکز مسکونی به مصرف می‌رسند و در نتیجه ردیابی‌اش مشکل است. 

پس از خروج دولت آمریکا از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ و برقراری تحریم‌های نفتی، صادرات نفت ایران بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

رویترز با استناد به سندی تجاری نوشت شرکتی مستقر در بغداد، سفارشی ثبت کرده است که بر مبنای آن ۱۵۰ هزار تن گازوییل ایران در شهر بندری بانیاس در سوریه تحویل داده می‌شود. در این سند، بانک کامرشال سوریه بانک خریدار و بانک صادرات ایران بانک فروشنده قید شده است، که هر دو بانک مشمول تحریم‌های آمریکا هستند.

ایران در ماه‌های اخیر، سوخت بسیاری از نیروگاه‌ها را از گاز طبیعی به گازوییل تغییر داده است تا از اشباع گازوییل در بازار جلوگیری کند.

داده‌های شرکت اف‌جی‌ایی حاکی از این است که میزان تزریق گازوییل و نفت کوره به نیروگاه‌های ایران در ماه دسامبر به ۶۰۰ هزار بشکه در روز رسید که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، افزایشی دو برابری نشان می‌دهد.

این شرکت پیش‌بینی کرده است ایران در سال جاری میلادی، به‌علت محدودیت ظرفیت ذخیره‌سازی میعانات گازی، میزان تولید گاز طبیعی‌اش را کاهش خواهد داد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More