شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش شهرهای قرمز و نارنجی به ۲۲۷ شهر: در تهران، کرج و اصفهان وضعیت قرمز کرونا اعلام شد

با افزایش شمار بستری‌ها و جان‌باختگان وضعیت در ۴۲ شهر شامل هفت مرکز استان از جمله تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان از روز دوشنبه شانزدهم فروردین ماه قرمز اعلام شد.

همزمان نادر توکلی، معاون درمان ستاد فرماندهی مقابله با کرونای تهران گفت که درپی روند صعودی کرونا و افزایش تعداد بیماران بستری بستری در کشور و دو برابر شدن تعداد بستری بیماران کرونا در پایتخت، دستور آماده‌باش به همه بیمارستان‌های تهران ابلاغ شده است.

علاوه بر اعلام وضعیت قرمز در هفت شهر تهران، کرج، اصفهان، شیراز، ایلام، شهرکرد و زنجان، در ۵۴ شهرستان از جمله شش مرکز استان شامل اردبیل، بجنورد، کرمان، رشت، همدان و یزد نیز از روز دوشنبه وضعیت نارنجی شد.

به این ترتیب اکنون بنابر رنگ‌بندی ستاد ملی مقابله با کرونا در ۸۸ شهرستان وضعیت قرمز،در  ۱۳۹ شهرستان نارنجی، در ۱۹۸ شهرستان زرد و فقط در ۲۳ شهرستان وضعیت آبی است.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، شامگاه شنبه در یک برنامه تلویزیونی گفت که پیش‌بینی وزارت بهداشت این است که تا یک هفته آینده وضعیت تهران قرمز خواهد شد. سرعت افزایش شمار بیماران کرونا، شمار بستری‌شدگان و افزایش شمار جان‌باختگان در پایتخت، سبب شد که در کمتر ۴۸ ساعت بعد از سخنان رییسی وضعیت تهران قرمز اعلام شود.

به گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درحالی که در اوج موج سوم کرونا تعداد بستری روزانه در کشور دو هزار و ۳۰۰ نفر بود، اکنون در موج چهارم و در حالی که هنوز به اوج آن نرسیده‌ایم شمار بستری روزانه به بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر رسیده است.

عباس موسوی، رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، اعلام کرد که موج چهارم کرونا در این استان به شکل انفجاری درحال گسترش است.

رضا مهرپور، رییس بیمارستان شریعتی، تاکید کرد که طی چهل و هشت ساعت گذشته «از افزایش میزان بیماران نیازمند بستری شوکه شده‌ایم.»  مهرپور تاکید کرد که با افزایش فوق‌العاده شمار مبتلایان به کرونا باید بپذیریم که وارد وضعیت بحرانی کرونا شده‌ایم.

در دیگر استان‌های ایران نیز مقام‌های دانشگاه علوم پزشکی وضعیت را بحرانی توصیف کردند.

همزمان حمید سوری، اپیدمیولوژیست و  رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت: تصمیمات غیرکارشناسی، مرگ‌های روزانه ناشی از کرونا را در کشور دو برابر کرده است.

سوری تاکید کرد که بسیاری از سازمان‌ها و مراجع تصمیم‌گیری خیلی اعتقادی به مشاوران علمی برای تصمیم‌گیری ندارند، همچنین بعد از گذشت مدتی از اپیدمی، افراد به دلیل کسب تجربیات خام، توهم دانستن کامل در مورد مدیریت اپیدمی را دارند.

رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا گفت که کنترل و مهار اپیدمی صرفا مقوله‌ای نیست ولی از لحاظ فنی وزارت بهداشت باید مغز متفکر سیاست‌ها و برنامه‌های مدیریت اپیدمی باشد و وقتی تناقض‌ها در برخوردها و سیاست‌ها پیش می‌آید و عملا به توصیه‌های متخصصان گوش نمی‌دهند، موجب می‌شود مهار اپیدمی از دست وزارت بهداشت خارج شود.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More