شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش سه برابری قیمت‌ها در آستانه عید؛ جیب خالی و سفره‌های کوچک نوروزی

گزارش‌ها از بازار ایران حاکی است با نزدیک شدن به عید نوروز و افزایش حضور مردم در مراکز فروش برای خرید سال نو،‌ کالاها بدون نظارت با نرخ آزاد و در برخی موارد تا سه برابر بیشتر از نرخ درج‌شده به فروش می‌رسد.

روزنامه‌ همشهری یکشنبه ۱۷ اسفندماه طی گزارشی در همین زمینه نوشت در تهران با وجود اعلام تک‌نرخی شدن قیمت مرغ،‌ این محصول با نرخ هر کیلوگرم ۲۵ تا بیش از ۳۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. 

این گزارش حاکیست برخی فروشندگان نیز مرغ سهمیه‌ای دریافتی با نرخ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان را با قیمت بالای ۲۵ هزار تومان به فروش می‌رسانند.

همزمان صداوسیمای جمهوری اسلامی از افزایش قیمت دو تا سه برابری ماهی خبر داده و برخی رسانه‌ها به «لوکس» شدن آن برای سفره مردم اشاره کرده‌اند.

همشهری نوشته که گوشت قرمز هم به صورت چند نرخی ارائه می‌شود. این گزارش قیمت مصرف‌کننده گوشت گوسفندی را ۱۴۰ و گوشت گوساله را ۱۲۰ هزار تومان عنوان کرده است. با این حال،‌ در برخی فروشگاه‌ها نیز نرخ‌های ۱۷۰ و ۱۳۵ هزار تومانی برای آن‌ها دیده شده است.

همچنین انواع روغن نباتی مایع پخت و پز،‌ سرخ کردنی و حلب روغن نیمه جامد با قیمت سه برابری به مشتریان عرضه می‌شود. طی روزهای گذشته تصاویری از صفوف فشرده مردم برای تهیه روغن در شهرستان‌ها منتشر شد.

از سویی رییس گشت‌‌های مشترک تعزیرات حکومتی تهران از تشکیل چهار هزار پرونده تخلف تنها در زمینه گران‌فروشی مرغ و تخم مرغ خبر داده و گفته بیش از هزار میلیارد تومان جریمه به خزانه دولت واریز شده است.

در مورد میوه و سبزیجات هم پیشتر رییس اتحادیه فروشندگان این محصولات به خبرگزاری تسنیم گفته بود «تقاضای مردم برای خرید میوه کاهش یافته و این محصول در اولویت‌های اول خرید مردم نیست.»

 

افزایش قیمت در شهرستان‌ها

گزارش‌های متعدد رسانه‌ای حاکیست افزایش قیمت‌ها محدود به تهران نبوده، بلکه در استان‌های دیگر نیز مشاهده می‌شود.

در استان خراسان رضوی علیرضا ارزانی ممقانی، رییس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار، به خبرگزاری ایرنا گفته یک کیلو آجیل و خشکبار مرغوب با قیمت ۲۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

همین گرانی‌ها و کاهش رغبت مردم به خرید شیرینی و آجیل آن‌طور که خبرگزاری ایلنا گزارش داده موجب شده در برخی شهرستان‌ها از جمله شیراز افراد شاغل در این حوزه تمایلی برای تولید نداشته باشند و به مشاغل دیگر کوچ کنند.

 

وضع اسفبار قیمت‌ها در اقتصاد مقاومتی

در شرایطی که بحران کرونا و تحریم‌های جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد و به عنوان عامل کمبود کالا و افزایش قیمت‌ها معرفی می‌شود، گرانی‌ها از سوی برخی مقام‌های کشور نیز مورد تایید قرار گرفته است. 

علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی، روز جمعه این مساله را موجب ایجاد «غصه بزرگ» در مردم دانست و از قیمت‌‌های بالا گلایه کرد.

خامنه‌ای پیش از این بارها بر «مقاومت» مردم در برابر تحریم‌ها که دولت حسن روحانی آن را عامل گرانی‌ها عنوان می‌کند، تاکید کرده بود.

روز شنبه هم یک عضو هیات‌رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس وضعیت بازار را «نامساعد» دانست و خطاب به وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت گفت: «وضع اسفبار است. تورم و گرانی محصولات در آستانه شب عید نگران‌کننده است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More