شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش حمایت‌های جهانی از اعتصاب سراسری کارگران نفت و پتروشیمی در ایران

در حالی که اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در ایران به هشتمین روز پیاپی خود رسیده، گروه‌ها و نمایندگان کارگری بیشتری در سراسر جهان و همچنین داخل ایران از این اعتصاب حمایت کردند.

دبیرکل اتحادیه جهانی «اینداستریال» که مقر آن در ژنو سوئیس است، در نامه‌ای به حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری ایران،‌ ضمن حمایت از اعتصاب کارگران صنایع نفت از دولت خواست بدون تاخیر به مطالبات آن‌ها رسیدگی کند.

اینداستریال با تاکید بر عضویت بیش از ۵۰ میلیون کارگر بخش‌های معدن، انرژی، و تولید ۱۴۰ کشور جهان در این اتحادیه، تاکید کرد که اخراج بیش از ۷۰۰ کارگر در ایران که به دلیل پیوستن به اعتصابات اخیر بیکار شده‌اند را به ‌شدیدترین وجه محکوم می‌کند.

این اتحادیه این اقدام مقام‌های جمهوری اسلامی را نقض فاحش بنیادی‌ترین استانداردهای بین‌المللی کار، دانسته‌ و از روحانی ‌خواسته که برای تضمین بازگشت به کارِ این کارگران فورا اقدام کند.

در بیانیه این اتحادیه همچنین با برشمردن مطالبات کارگران صنعت نفت ایران، از دولت این کشور خواسته شده که در زمینه پوشش بهتر بیمه و شرایط بهتر زندگی کارگران اقدام کند.

همزمان شبکه سراسری نمایندگان اتحادیه‌های کارگری بریتانیا نیز روز سه‌شنبه هشتم تیرماه از اعتصاب کارگران پیمانی نفت و پتروشیمی حمایت کرد.

در بیانیه آنها مده است: «این تلاش‌ها و مبارزات با وجود سرکوب مکرر مبارزات کارگران و زندانی شدن فعالان و رهبران کارگران و بازنشستگان در جریان است.»

شبکه سراسری نمایندگان اتحادیه‌های کارگری بریتانیا تاکید کرده که باور دارد «شکوفایی دوباره جنبش کارگری در ایران و تلاش این جنبش برای ایجاد تشکل‌های مستقل و دموکراتیک تاثیر جهانی دارد و می‌تواند به گسترش تحولاتی مشابه در برابر همه رژیم‌های دیکتاتوری و استبدادی در خاورمیانه کمک کند.»

در ایران نیز موج حمایت‌ها از سوی کارگران و همچنین گروه‌های دیگر از این اعتصاب ادامه دارد.

علاوه بر این که کارگران شرکت آرتا انرژی شاغل در پتروشیمی اردبیل، به اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت پیوستند، گروهی از کارگران کارگاه نصب نیرو شعبه اندیمشک که سازه‌های فلزی صنعتی و نیروگاهی تولید می‌کند در همراهی با این اعتصاب روز سه‌شنبه هشتم تیر‌ماه دست از کار کشیدند.

در استان فارس نیز کارگران پالایشگاه لامرد روز سه‌شنبه با دست کشیدن از کار به اعتصاب سراسری کارگران صنایع نفت و پتروشیمی پیوستند.

خانواده‌های دادخواه خاوران نیز در بیانیه‌ای نوشتند: «اعتصاب‌های سراسری کارگران یاد و خاطره عزیزان مبارز ما را در دهه ۶۰ برایمان زنده می‌کند که برای جامعه‌ای دور از هر گونه تبعیض، بی‌عدالتی و نابرابری مبارزه کردند و در کشتارهای دهه ۶۰ و تابستان ۶۷ توسط همین حکومت سرکوبگر اعدام و در گورهای فردی و جمعی مخفیانه دفن شدند.»

در این شرایط، فشار دولت برای پایان دادن به اعتصاب کارگران نیز افزایش یافته است. یک کارگر اعتصابی در عسلویه در گفته است: «در گرمای طاقت فرسا، برق را قطع کردند و کولر‌ها خاموش شده تا با اعمال فشار بر ما اعتصاب را بشکنیم، اما ما همچنان در اعتصاب هستیم.»

همچنین یکی از کارگران پیمانی در کلاب‌هاوس گفت: «بعضی از ما باید روی دکل کار کنیم، بعضی وقت‌ها از شدت گرما و حرارت آدم می‌خواهد پایین بپرد، نه اینکه خودکشی کنیم، فقط گرم است و مغز از کار می‌افتد.»

یک کارگر اعتصاب‌کننده دیگر نیز گفت: «محیط کار ما اصلا ایمن نیست، مثلا در بعضی مواقع باید گاز محوطه کار ما تخلیه شود، اما پیمانکار حاضر به هزینه بیشتر نیست، به دروغ می‌گویند ایمن‌سازی شده، با اولین جرقه جوشکاری من و همکاران من هستیم که دچار سوختگی شده یا در مواردی جانمان را از دست می‌دهیم، در گزارش هم گفته می‌شود بی احتیاطی کارگر نه اینکه پیمانکار ایمنی کار را رعایت نکرده است.»

اعتصاب کارگران صنعت نفت ایران در حالی ادامه دارد که ناصر چمنی، رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، روز سه‌شنبه گفت با تورم سه ماه اول امسال،‌ افزایش حقوق سال جاری کارگران نه‌تنها خنثی،‌ بلکه نابود شد.

تاکنون بیش از ۶۰ شرکت و واحد کارگری به این موج اعتراضی پیوسته‌اند و کانون صنفی معلمان ایران، ۲۳۰ کنشگر سیاسی و مدنی در داخل و خارج از ایران، بیش از ۱۰۰ نفر از کارگران و فعالان کارگری در سنندج و همچنین ده‌ها تشکل کارگری در کشورهای مختلف جهان از این اعتصاب سراسری حمایت کردند.

سازمان‌دهندگان اعتصاب پیشتر اعلام کرده‌اند که در صورت برآورده نشدن خواسته‌هایشان، به اعتصاب ۹ تیرماه که توسط کارگران رسمی نفت اعلام شده خواهند پیوست.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More