شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش تماس‌ با اورژانس اجتماعی تا ۱۰ برابر هم‌زمان با ادامه بحران کرونا در ایران

 

 

در آستانه یک‌ سالگی محدودیت‌های ناشی از بحران کرونا، اختلاف و تنش‌‌های خانوادگی در ایران بیشتر شده و مقام‌های سازمان بهزیستی از رشد تماس با اورژانس اجتماعی تا ۱۰ برابر در برخی استان‌ها خبر می‌دهند.

شیما قوشه،‌ وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان، روز چهارشنبه در توییترش از موردی پرده برداشت که در آن مردی همسرش را در خانه حبس کرده و با ضرب‌وشتم تحت فشار قرار داده است. 

قوشه با استفاده از هشتگ «رنج زنان» نوشت در حال اصرار به مادر و خواهر این زن است تا از طریق اورژانس اجتماعی و تماس با شماره ۱۲۳ اقدام کنند.

 

 

در روزهای گذشته، مقام‌های سازمان بهزیستی از افزایش قابل توجه تماس‌های مردمی با این شماره خبر داده‌اند، این آمار در خراسان رضوی ۱۰ برابر شده است.

میزان این تماس‌ها در فارس ۷۴ درصد و در آذربایجان غربی هم ۴۰ درصد رشد داشته است؛ در ایلام نیز دست‌کم شش هزار تماس از ابتدای سال جاری و با جدی‌تر شدن محدودیت‌های کرونا صورت گرفته است.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی در استان فارس ضمن اشاره به افزایش تماس‌ها، به ویژه در سه ماه ابتدای سال جاری، گفت: «فعالیت اورژانس اجتماعی در موارد بحرانی است و اختلافات خانوادگی یکی از این موارد است که همواره وجود داشته، اما به دلیل شرایط کرونا با افزایش روبه‌رو بوده است.»

در خراسان رضوی نیز نسیم بوستانی، کارشناس مسئول بهزیستی، می‌گوید مددکاران و روانشناسان در دوران کرونا «پنج برابر زمان عادی» فعالیت می‌کنند.

در خوزستان، معاون بهزیستی اشاره کرده مواردی از جمله زنان و کودکان آزاردیده، دختران فراری از منزل، زوج‌های متقاضی طلاق، افراد دارای اختلاف خانوادگی حاد و کسانی که تصمیم یا اقدام به خودکشی داشته‌اند از موضوعات این تماس‌ها هستند.

در این استان تعداد تماس‌ها بیش از ۵۵ هزار مورد بوده است.

افزایش تنش‌های روانی در خانواده‌ها و جامعه در حالی صورت می‌گیرد که در ماه‌های اخیر موارد مکرری از زن‌کشی، دخترکشی و خواهرکشی و همچنین قتل فرزند و همسر در خانواده‌ها در چندین استان افزایش یافته است.

از سوی دیگر نیز گزارش‌های متعددی از خودکشی کودکان و دانش‌آموزان در مناطق محروم گزارش شده است.

 

قرنطینه و مشکلات معیشتی؛ تاکید خامنه‌ای بر خانواده اسلامی

پیش از این دو مقام سازمان بهزیستی ایران در فروردین‌ماه هشدار داده بودند که با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، میزان خشونت علیه‌ زنان رشد کرده و اختلافات زناشویی سه برابر افزایش یافته است.

کارشناسان این سازمان مواردی از جمله بیکاری و فشار اقتصادی را از عوامل این مساله عنوان می‌کنند.

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن اشاره به امکان از بین رفتن تا بیش از شش میلیون شغل در بحران کرونا نوشته بود که مشکلات معیشتی این دوران برای طبقات پایین و کم‌درآمد جامعه شدیدتر خواهد بود.

افزایش موارد خشونت‌های خانگی در حالی اتفاق می‌افتد که علی خامنه‌ای،‌ رهبر جمهوری اسلامی،‌ اردیبهشت‌ماه ضمن مقایسه نهاد خانواده در ایران و کشورهای غربی در زمینه قرنطینه خانگی گفته بود: «در کشورهایی که خانواده پایه و معنای درستی ندارد،‌ دوران خانه‌نشینی عمومی به این شکل قابل تحمل و درک نیست.»

خامنه‌ای تاکید کرده بود در دوران کرونا «نقش و جایگاه خانواده در فرهنگی اسلامی-ایرانی» آشکار شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More