شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش انتقادها و تردیدها درباره کارایی محدودیت‌های جدید کرونا در ایران

 

در حالی که آمار روزانه مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در ایران همچنان بالای ۴۵۰ نفر است، انتقادها از چگونگی اجرای محدودیت‌های جدید افزایش یافته و درباره کارا بودن این طرح نیز تردیدهایی مطرح شده است.

سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، دوشنبه سوم آذر گفت در شبانه‌روز اخیر بیش از ۱۲ هزار مبتلای جدید ثبت شده و در همین مدت ۴۵۳ نفر بر اثر کرونا جان باختند.

به این ترتیب طبق آمار رسمی، مجموع مبتلایان به کرونا در ایران از ابتدا تاکنون نزدیک به ۸۶۷ هزار نفر است و در این مدت بیش از ۴۵ هزار نفر جان باخته‌اند.

 

افزایش آمار مرگ‌ومیر در استان‌ها

این مقام وزارت بهداشت همچنین با تاکید بر اینکه ۲۷ استان ایران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند گفت میزان ابتلا و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در برخی از استان‌ها، از جمله استان اردبیل، بالاتر از میانگین کشوری است. 

همچنین رحمت‌الله مرادزاده، مدیر گروه اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی، روز دوشنبه گفت در این استان «میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری کرونا در ماه‌های مهر و آبان، با تعداد متوفیان مجموع هفت ماه گذشته این استان برابری می‌کند.» 

در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه یاسوج، اعلام کرد: «اگر این روند افزایشی ادامه پیدا کند طی ٢ تا چهار هفته آینده شاهد افزایش حدود دو برابری مرگ و میر در شهرستان کهگیلویه خواهیم بود و شهرستان‌های چرام و باشت نیز به وضعیت قرمز می‌رسند.»

 

ابراز تردید در کارایی محدودیت‌های تردد

در حالی که روز دوشنبه سومین روز از اجرای محدودیت‌های جدید، موسوم به «تعطیلی گسترده» در ایران بود، برخی گزارش‌ها از عدم کارآیی این محدودیت‌ها خبر می‌دهند.

در تهران به گفته محمدحسین حمیدی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ، ترافیک صبحگاهی فقط «حدود ۲۰ درصد» کاهش داشته است.

نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در تهران، نیز گفت: «محدودیت‌های شبانه ممکن است مردم را به بعضی از نشست‌ها در منازل و محافل خصوصی سوق دهد که این موضوع بسیار خطرناک است.»

همچنین ایسنا روز دوشنبه در گزارشی درباره وضعیت اصناف اصفهان با عنوان «همه تعطیل بودند به جز همه...» نوشت: «اگرچه محدودیت‌های جدید کرونا و تعطیلی دو هفته‌ای سه گروه اصناف در اصفهان همزمان با سراسر کشور از اول آذر ماه آغاز شده، اما بسیاری از شهروندان می‌گویند شهر با روزهای عادی هیچ تفاوتی نداشته و گویا تنها متکدیان سر چهارراه‌ها تعطیلند و بقیه مغازه‌ها باز هستند.»

این گزارش اضافه می‌کند که «حتی در برخی نقاط شهر، به گفته شهروندان، شاهد ترافیک سنگینی هستیم.»

یک شهروند اصفهانی در گفت‌وگو با این خبرگزاری با تاکید بر این که «شرایط تغییری نکرده» گفت: «من در یکی از شهرک‌های صنعتی اصفهان کار می‌کنم که شاید هزار نفر در آنجا مشغول فعالیت هستند و روزانه تمام این افراد با سرویس و کنار هم به شهرک در رفت‌وآمد هستند.»

به گفته این شهروند، «متاسفانه دولت توان فشار به کارفرماها را ندارد، در این محدودیت‌ها تنها کسبه را تعطیل کرده است. به اعتقاد من این مدل قرنطینه راه به جایی نمی‌برد.»

یک شهروند دیگر نیز گفت: «به اعتقاد من اگر دولت دو هفته تمام مشاغل را تعطیل می‌کرد، امروز شاهد این دو دستگی نبودیم.»

 

انتقاد نمایندگان مجلس و فعالان صنفی

در این میان، برخی از نمایندگان مجلس و فعالان صنفی انتقادهایی را متوجه دولت کرده‌اند.

یحیی ابراهیمی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، گفت: «قرنطینه دو هفته‌ای چندان تاثیری در حذف زنجیره انتقال کرونا ویروس ندارد.»

او روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این که «باید ساعات فعالیت تردد در روز را کاهش می‌دادند» گفت: «زمانی موفق به کنترل این بیماری می‌شویم که همه مشاغل تعطیل و دولت حمایت معیشتی از مردم داشته باشد.»

این نماینده مجلس اضافه کرد که راهبرد دولت جمهوری اسلامی «در حوزه بیماری کرونا اشتباه بوده است».

حسن حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار، نیز روز دوشنبه به ایلنا گفت:  «وقتی دولت بنا به هر دلیلی کشور را تعطیل می‌کند، در عوض باید مسئولیت تامین معیشت و درآمد مردم را به طور همه‌جانبه برعهده بگیرد.»

او ادامه داد: «امروز در کشور ما حدود شش میلیون کارگر فاقد قرارداد یعنی کارگر فاقد بیمه داریم که مسلما در شرایط کرونایی، آسیب پذیرتر هم شده‌اند.»

همچنین کاظم فرج‌اللهی، فعال مستقل کارگری و کارشناس روابط کار، در این زمینه اعلام کرد: «باید یک برنامه جامع و فراگیر در نظر گرفته شود که نه فقط کارگران بلکه عموم مردم را دربرگیرد، اما فعلا هیچ اراده‌ای در این خصوص در دولت مشاهده نمی‌شود.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More