شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افزایش انتقادها به تصمیم دولت؛ هشدار درباره موج دوم بحران کرونا و افزایش مرگ‌ومیر

در حالی که حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران،‌ بر بازگشایی ادارات و فعالیت‌های تولیدی با وجود بحران کرونا تاکید می‌کند؛ نمایندگان مجلس و مقام‌های حوزه بهداشت با انتقاد از آن، این تصمیم را موجب آغاز موج دوم کرونا و افزایش قربانیان عنوان می‌کنند.

فاطمه سعیدی، نماینده تهران در مجلس،‌ دوشنبه ۱۸ فروردین‌ماه با انتشار متنی در صفحه توییتر خود  بی‌اعتنایی به سلامت مردم را «خطای نابخشودنی» خواند و از ارائه طرح سه‌فوریتی تعطیلی یک‌ماهه کشور در نخستین جلسه رسمی مجلس خبر داد.

هم‌زمان محمدجواد جمالی نوبندگانی، نماینده فسا، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد که جان مردم در اولویت بر کسب‌وکار آن‌ها قرار دارد.

افزایش انتقادها به تصمیم دولت در حالی است که ستاد ملی کرونا با ریاست روحانی تصویب کرده که کسب‌وکارهای کم‌ریسک در استان‌ها می‌توانند از روز ۲۳ فروردین‌ماه و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت کنند. پیشتر نیز رییس‌جمهوری با تاکید بر موضوع اقتصاد در کنار سلامت، دستور بازگشایی ادارات را داده بود.

اجرای این تصمیم از روز نخست با انتقاد روبه‌رو شد.

پیام طبرسی،‌ معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری تهران،‌ روز یکشنبه ضمن درخواست تمدید اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی دولت، اظهار کرد در صورت برداشتن طرح قرنطینه پیک دوم بیماری کرونا اتفاق می‌افتد و مرگ و میر افزایش پیدا می‌کند.

پیش از این نیز بخشنامه‌ای از سوی قائم‌مقام وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر «جلوگیری از وقفه در کلیه واحدهای تولیدی» به سازمان‌های استانی این وزارتخانه ابلاغ شده بود. 

این بخشنامه با اعتراض سعید نمکی، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی،‌ مواجه و «حرکت نسنجیده و غیر منطبق با نظر کارشناسی» خوانده شد که «آسیب‌های غیرقابل جبران» در پی خواهد داشت.

محمدحسین قربانی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس،‌ در ارتباط با اجرای دستور دولت در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: «ما نگران آنیم که این روال اعلام شده برای مردم عادی قلمداد شود، که می‌تواند عامل بحران و خطر باشد.»

تشدید انتقاد از سوی برخی کارشناسان و مقام‌های حکومت ایران علیه تصمیم دولت و ستاد ملی کرونا در حالی است که از روز شنبه با دستور بازگشایی ادارات دولتی با نزدیک به ۳۰ درصد ظرفیت کارمندان،‌ خیابان‌های تهران و برخی شهرها شاهد بازگشت مردم بوده است.

مدیرعامل متروی تهران روز یکشنبه از افزایش سه‌برابری مسافران خبر داد و گفت در صورت افزایش مسافرت‌ها امکان اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو دیگر وجود نخواهد داشت.

تصمیم دولت در رسانه‌های اجتماعی نیز با ابراز نگرانی کاربران مواجه شده است. برخی کاربران آن را موجب ایجاد «فاجعه ملی» و جان باختن شهروندان خوانده و مورد انتقاد قرار داده‌اند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More