شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

افت چشمگیر تولید گوشت ایران

 

مرکز آمار ایران طی گزارشی از کاهش قابل‌توجه تولید گوشت در پاییز سال جاری نسبت به دور مشابه پارسال خبر داده است.

بر اساس این گزارش، مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های کشور در پاییز سال ۱۳۹۷ با عملکرد فصل مشابه سال ۱۳۹۶ نشان‌دهنده کاهش ۲۰ درصدی مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است. «کاهش مقدار تولید گوشت نسبت به فصل مشابه سال قبل برای گوسفند و بره ۲۲ درصد، برای بز و بزغاله ۱۴ درصد، برای گاو و گوساله ۱۸ درصد، برای گاومیش و بچه گاومیش ۲۳ درصد، و برای شتر و بچه شتر ۴۴ درصد بوده است».

این گزارش می‌افزاید طی پاییز سال جاری گوشت گاو و گوساله با ٤٦/٦ هزار تن، ۵۵/۳ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده است. گوسفند و بره با ۲۸/۲  هزار تن، بز و بزغاله با ۷/۶ هزار تن و سایر انواع دام‌ها با ۲ هزار تن، به‌ترتیب ۳۳/۵ درصد، ۹ درصد و ۲/۲ درصد از کل وزن گوشت قرمز تولید شده را به خود اختصاص داده‌اند.

انتشار افت چشمگیر تولید گوشت در حالی است که اخیرا قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازارهای ایران به شدت بالا رفته است و مقامات ایران انگشت اتهام را به سوی دلالان و قاچاقچیان گوشت گرفته‌اند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد شاخص قیمت تولیدکننده برای مرغ طی پاییز سال ١٣٩٧ نسبت به دوره مشابه سال گذشته (تورم نقطه به نقطه) بیش از ۹۰ درصد رشد داشته است.

شاخص قیمت تولید‌کننده بر خلاف شاخص قیمت مصرف‌کننده (نرخ تورم) تنها مربوط به تغییرات قیمت کالاها توسط کارخانجات است، نه قیمت کالاهایی که مردم از بازار خریداری می‌کنند. به عبارت ساده‌تر، شاخص یاد شده افزایش قیمت کالا در مبدا تولید است و مولفه‌هایی مانند هزینه‌های توزیع، واسطه‌ها، و خدمات فروش توسط مغازه‌ها،دلالان غیره را در برنمی‌گیرد.

مهدی یوسفخانی رییس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی چهارشنبه دهم بهمن ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما قیمت مرغ آماده طبخ را در سطح شهر ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: امروز قیمت مرغ در کشتارگاه‌ها ۱۳ هزار و۴۵۰ تومان بوده است.

قیمت گوشت قرمز نیز در هفته منتهی به ۳۰ آذر (پایان پاییز)، نسبت به  آذرماه پارسال نزدیک ۵۲ درصد افزایش یافته و و براساس گزارش‌های رسمی به کیلویی ۸۵ هزار تومان رسیده است.

مرکز آمار می‌گوید وزن گوشت قرمز تولید شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های کشور در فصل پاییز ۱۳۹۷ جمعاً ۸۴/۲ هزار تن گزارش شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More