شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعمال محدودیت‌های دوباره در ۱۶ استان ایران؛ افزایش سه برابری جان‌باختگان نسبت به اردیبهشت

 

همزمان با جان باختن ۱۵۴ نفر دیگر در ایران بر اثر کرونا، اعلام شد که از روز شنبه بار دیگر محدودیت‌هایی در ۱۶ استان اعمال خواهد شد.

این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت فعالیت برخی مشاغل، رستوران‌ها، برگزاری مراسم‌های عروسی و عزا و اجباری شدن ماسک در مراکز پر رفت‌وآمد است.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز جمعه خبر داد که در ۲۴ ساعت گذشته ۱۵۴ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند و تعداد جان‌باختگان به ۱۱ هزار و ۲۶۰ نفر رسید.

سیما سادات لاری افزود که دو هزار و ۵۶۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده و مجموع مبتلایان به ۲۳۵ هزار و ۴۲۹ نفر افزایش یافته است.

آمار رسمی افراد جان‌باخته که روزانه اعلام می‌شود نسبت به اردیبهشت ماه سه برابر شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت که استان‌های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر، خراسان رضوی و ایلام در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند و استان‌های تهران، فارس، مازندران، همدان، زنجان، سیستان و بلوچستان و البرز در وضعیت هشدارند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، پیش از این خبر داده بود که دستور اعمال محدودیت‌ها به استانداران سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی و شرقی، فارس، خراسان رضوی، تهران، البرز و کرمان ابلاغ شده است.

در همین حال هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، اعلام کرد که از روز ۱۴ تیر ۱۷ محدودیت و ممنوعیت جدید در استان اعمال می‌شود.

به جز این ۱۳ استان، مقام‌ها در سه استان دیگر نیز از اعمال محدودیت‌ها خبر داده‌اند.

حسین حسن‌نژاد، معاون سیاسی استانداری مازندران، گفت که تمامی جلسات اداری و نشست‌های دستگاه‌های اجرایی در شش شهر این استان که وضعیت قرمز دارند تا عادی شدن شرایط لغو خواهد بود. 

او اعلام کرد که در صورت تداوم این وضعیت محدودیت‌های جدید برای شهرهای قرمز اعلام خواهد شد.

نوری شادکام، معاون دانشگاه علوم پزشکی یزد، نیز گفت که از روز شنبه محدودیت‌هایی کرونایی اعمال می‌شود.

به گفته شادکام، این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت فعالیت رستوران‌ها، مراسم‌های عروسی و عزا، نماز جمعه و جماعت و اجباری شدن ماسک در مراکز درمانی و اداری و اماکن شلوغ است.

 سعید شاهرخی، استاندار همدان، نیز اعلام کرد که به دلیل قرار گرفتن این استان در وضعیت هشدار، به زودی محدودیت‌هایی که در گذشته اعمال می‌شد، برای پیشگیری از شیوع این بیماری بازمی‌گردد.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت وزارت بهداشت، اعلام کرده که «سیاست کلی این نیست که محدودیت‌ها مجددا اعمال شود» و محدودیت‌های جدید مربوط به فعالیت چهار گروه شغلی است.

به گفته فرهادی، در شرایط سفید هر چهار گروه فعالیت دارند، در شرایط زرد، گروه چهار از فعالیت منع شده، در شرایط نارنجی فعالیت گروه سه نیز ممنوع می‌شود و در شرایط قرمز، فقط گروه یک می‌تواند فعالیت کند.

با وجود محدودیت‌های جدید، نماز جمعه در شهرهای سفید و زرد همچنان برگزار خواهد شد و تنها در ۱۴۰ شهرستان قرمز از نظر شیوع کرونا برگزار نخواهد شد. در زمان شیوع کرونا برگزاری نماز جمعه و جماعت در همه شهرها ممنوع شده بود.

در همین حال برخی از مراسم‌های مذهبی نیز برگزار خواهد شد. از جمله مراسم‌های جشن به مناسبت تولد امام هشتم شیعیان از دهم تیر ماه آغاز شده و در تعدادی از شهرهای بزرگ از جمله تهران مشهد قم و زنجان برگزار خواهد شد.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More