شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام رای دادگاه: مدیرعامل اسبق پدیده شاندیز به حبس ابد محکوم شد

هادی منصوری، رییس دادگاه رسیدگی به پرونده شرکت پدیده، روز شنبه ۵ مرداد ماه، در یک نشست خبری در مشهد حکم دادگاه درباره این پرونده را به طور رسمی اعلام کرد و گفت که محسن پهلوان مقدم، مدیرعامل اسبق پدیده، را به «حبس ابد و محرومیت دایم از خدمات دولتی» محکوم کرده‌است.

پیشتر خبر محکومیت محسن پهلوان مقدم به طور غیر رسمی در رسانه‌ها منتشر شده بود.پهلوان مقدم که از مناسبات نزدیکی با مقامات ارشد حکومتی برخوردار بود با تاسیس شرکت پدیده از سال ۱۳۸۸  با تبلیغات گسترده در شبکه‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی اقدام به فروش سهام این شرکت کرد.میزان تبلیغات پخش شده این شرکت چنان بود که  بهای هر سهم آن در مدت کوتاهی از ۲۰۰ تومان به بالای ۱۰ هزار تومان و شمار سهامداران پدیده به ۱۳۶ هزار سهامدار رسید.

بعد از مدتی با سقوط سهام پدیده، مقام‌های رسمی اعلام کردند که این شرکت مجوزی برای عرضه مستقیم سهام از مراکز مسئول نداشته است. به گفته مقام‌های قضائی تعداد شاکیان این پرونده با احتساب خانواده‌های‌شان به حدود یک میلیون نفر می‌رسد. 

هادی منصوری، قاضی پرونده شرکت پدیده روز شنبه در نشست خبری گفت: «این پرونده هشتم اسفند پارسال به دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در مشهد ارجاع شد و  از ۲۲ اردیبهشت گذشته در قالب ۱۶ جلسه دادگاه این پرونده مورد رسیدگی قرار گرفت و بالاخره در شانزدهمین روز تیر ماه گذشته ختم رسیدگی اعلام و روز ۲۲ تیر ماه نیز رای پرونده در ۵۰۹ برگ صادر شد.»

منصوری با اعلام اینکه بر این اساس حکم دادگاه «محسن پهلوان مقدم، متهم ردیف نخست پرونده، به لحاظ نقش برجسته در شرکت پدیده به عنوان مدیرعامل، هدایت و رهبری شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلغیات عامه،  فروش سهام به قیمت کاذب و خودداری از اقدام برای استرداد اموال به حبس ابد از نوع مجازات تعزیری درجه یک، استرداد اموال منقول و غیرمنقول و سهام شرکت پدیده به اشخاص و ذینفعان و محرومیت دائم از خدمات دولتی محکوم شد.»

پرونده شرکت پدیده از سال ۱۳۹۳ مطرح شد اما رسیدگی به آن روندی طولانی داشت و پهلوان مقدم، مدیرعامل آن هم از سه سال پیش در بازداشت و زندانی است. پیشتر سخنگوی قوه قضائیه گفته بود که «پرونده شرکت پدیده شاندیز یکی از پرونده‌های مهم در حوزه فساد و کلاهبرداری است که رسیدگی به آن به‌دلیل وجود بیش از ۱۳۶ هزار سهامدار شاکی زمان‌بر و طولانی شده است.»

اتهاماتی که در کیفرخواست دادستانی مشهد به محسن پهلوان مقدم و دیگر همدستانش وارد شد، شامل «مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور از طریق وصول وجوه کلان به صورت قبول سپرده اشخاص حقیقی، تصاحب و حیف و میل اموال مردم، تشکیل و رهبری شبکه کلاهبرداری با استفاده از تبلیغات عامه از طریق خرید و فروش اوراق موسوم به سهام پدیده» است.

شرکت توسعه بین‌المللی صنعت گردشگری پدیده شاندیز ۲۸ بهمن ۱۳۸۳ در اداره ثبت شرکت‌های مشهد تحت نام شرکت سرمایه‌گذاری کاوشگران سهام (سهامی عام) به ثبت رسید و مجموعه رستوران‌های پدیده شاندیز در مشهد و تهران، راه اندازی چند رستوران و بازار بزرگ در کیش، راه اندازی مجتمع‌های تفریحی در مشهد، هتل، مراکز اقامتی، مراکز تجاری و.. از فعالیت‌های این گروه است و در دوره مدیرعامل محسن پهلوان مقدن فعالیت‌های این شرکت بیشتر در مشهد، تهران و کیش متمرکز بود.

«محسن پهلوان مقدم، محمدرضا ریاحی، سعید ورودی طرقبه، علیرضا یزدانی لنگرودی و علی اکبر عبدی فریمانی» از جمله موسسان و در شمار بزرگترین سهامداران این شرکت بودند. پهلوان مقدم در جریان دادگاه گفت که «دیپلم ردی هستم، تبلیغات را خودمان انجام می‌دادیم و چنانچه منع قانونی داشته برعهده من است، روزانه بالغ بر ۱۰۰۰ فقره چک صادر می‌کردیم، چنانچه خلافی صورت گرفته به گردن من است.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More