شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام ختم ماموریت دومین نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در گیلان پس از هشدار درباره وضعیت کرونا

 

پس از برکناری نخستین نماینده تام‌الاختیار سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران،‌ در استان گیلان هم‌زمان با اوج‌گیری بحران کرونا دراسفندماه؛ اکنون او ماموریت دومین نماینده خود را نیز در پی سخنان متفاوت با اظهارات مقام‌های ارشد دولت مختومه اعلام کرد.

حکم پایان ماموریت محمدحسین قربانی، نماینده این وزارتخانه در گیلان،‌ روز دوشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه صادر شده است. قربانی همزمان بر خلاف اظهارات اخیر حسن روحانی،‌ رییس‌جمهوری، و وزیر بهداشت؛ درباره «عادی» و «سفید» اعلام شدن شرایط در گیلان هشدار داده بود.

او روز یکشنبه در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم گفت: «بنده بارها در این مورد هشدار دادم و هم‌اکنون نیز می‌گویم که اگر شرایط برای مردم عادی شود،‌ گیلان مجددا با بحران شیوع گسترده کرونا روبه‌رو می‌شود.»

قربانی روز دوشنبه نیز گفت: «هنوز هیچ‌جایی از استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید قرار ندارد و همچنان در معرض خطریم.»

در حکمی که نمکی خطاب به قربانی صادر کرده «فروکش کردن بیماری و کاهش چشمگیر موارد» و «مسئولیت اجتماعی در خانه ملت» دلایل پایان ماموریت عنوان شده است.

با این حال، وب‌سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی گیلان روز سه‌شنبه نوشت که این حکم بر اساس درخواست خود قربانی و در پی اعلام به ثبات رسیدن رویه «بحران کرونا در استان» صادر شده است. 

روحانی و مقام‌های وزارت بهداشت اخیرا بر «کاهشی» شدن شمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا و همچنین «سفید» شدن وضعیت بیش از ۱۰۰ شهرستان و ۳۰۰ منطقه تاکید کرده‌اند.

پیش از این نیز نمکی اقدام به برکناری مهدی شادنوش و با دلیلی مشابه در اسفندماه کرده بود.

وزیر بهداشت، نماینده تام‌الاختیار پیشین خود در استان گیلان را هم‌زمان با انتشار گزارش‌هایی درباره وضعیت بحرانی آن برکنار کرد.

شادنوش در گفت‌وگویی با خبرگزاری پانا گفته بود که درباره کرونا قصد «مزاح و سخنوری» وجود ندارد و «بیمارستان‌ها شاهد روزهای دردناکی هستند».

از آن‌جا که گیلان از جمله نقاط بحرانی کشور در موج اول کرونا بود،‌ این برکناری موجب واکنش کاربران رسانه‌های اجتماعی شد.

 

سابقه برکناری‌ها در بحران کرونا

در حالی که کمتر از ۷۰ روز از زمان تایید رسمی شیوع کرونا در ایران می‌گذرد و انتقادها به «واقعی نبودن» آمار رسمی همچنان ادامه دارد، تاکنون دست‌کم پنج مقام‌ که آمار متفاوتی از گزارش حکومت ارائه داده بودند، با فشار وزارت بهداشت از جایگاه خود برکنار شده‌اند.

در آخرین مورد روز ۲۴ فروردین‌ماه حسن عادلی، معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم،‌ که از کشف موارد ابتلا به کرونا یک هفته پیش از زمان اعلام رسمی حکومت سخن گفته بود، از مقام خود برکنار شد.

عادلی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه استانی قم گفت که یک هفته پیش از ۳۰ بهمن‌ماه،‌ زمان اعلامی حکومت، در قم و ۱۵ استان دیگر موارد مشکوک به آلودگی ویروس کووید-۱۹ مشاهده شد، اما به دلیل دستورالعمل‌های رسمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از آن‌ها معاینه به عمل نیامد.

پس از آن رسانه‌های نزدیک به حکومت ایران،‌ از جمله خبرگزاری رسمی دولت، ایرنا، برکناری این مقام دانشگاه علوم پزشکی را به بازتاب سخنان او درباره تناقض میان گزارش‌های رسمی در رسانه‌های خارج از کشور مرتبط عنوان کردند.

یک روز پیش از عادلی نیز در یک مورد مشابه دیگر قدرت اخوان اکبری،‌ رییس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،‌ از سمت خود عزل شده بود. 

بنا بر گزارش‌ها، برکناری او به دلیل حمایت از اظهارات اسماعیل فرزانه، رییس بیمارستان «امام خمینی» اردبیل،‌ بوده که در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه تلویزیونی این استان آمار رسمی درباره مبتلایان را «گوشه‌ای از آمار واقعی» عنوان کرده بود.

او گفته بود بر اساس سیاست‌های وزارت بهداشت تنها کسانی که تست کرونایشان مثبت باشد، در آمار رسمی لحاظ می‌شوند در حالی که از همه مبتلایان تست گرفته نمی‌شود و بیماری همه افراد با تست تشخیص داده نمی‌شود.

فرزانه نیز پس از برکناری اخوان اکبری از جایگاه خود کنار گذاشته شد.

در تغییری دیگر،‌ در استان قم که مرکز شیوع کرونا در کشور بوده است عبدالحمید وکیلی،‌ مدیرعامل آرامستان‌ها، برکنار شد. 

این تغییر پس از آن صورت گرفت که ویدیوهایی در شبکه‌های اجتماعی از آرامستان «بهشت معصومه» قم منتشر شد که با نشان دادن جسد‌ها از بیشتر بودن شمار قربانیان از آمار رسمی حکومت حکایت داشت.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More