شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام تدابیر ویژه در پادگان‌ها برای مقابله با کرونا، فراخوان مشمولان پزشکی به مراکز درمانی نیروهای مسلح

پس از تایید ابتلای ۱۶۰ سرباز و پایور در پادگان‌ها به کرونا، رییس سازمان وظیفه عمومی از تدابیر ویژه در پادگان‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا و فراخوان تمام مشمولان پزشکی و پیراپزشکی سال۹۹ برای اعزام بدون آموزش نظامی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی نیروهای مسلح خبر داد.

تقی مهری، رییس سازمان وظیفه عمومی، روز شنبه سی‌ام فروردین ماه درباره تدابیر اتخاذ شده در پادگان‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا، گفت: «تمامی سربازان و همچنین پرسنل نظامی که از پادگان خارج شده باشند به ازای هر بار ورود مجددا وضعیت سلامتی‌شان بررسی خواهد شد.»

او گفت که «در داخل آسایشگاه‌ها نیز فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده و فاصله تخت‌ها از یکدیگر به دو متر افزایش یافته است و همین امر نیز سبب کاهش تعداد سربازان اعزامی در محیط‌های آموزشی و پادگان خواهد بود و علاوه بر آن فضاهای پرتردد ضدعفونی می‌شود.» مهری همچنین گفت که «کیفیت غذا  و خورد و خوراک بیشتر شده است ضمن این که غربالگری در حین دوره آموزشی نیز انجام خواهد شد.»

رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی تاکید کرد که  «از خانواده‌ها می‌خواهم که نگرانی بابت ابتلای فرزندانشان به کرونا نداشته باشند و مطمئن باشند که با اقدامات انجام شده محیط‌ها پادگانی وضعیت بهداشتی بهتری از فضای بیرونی شهر و معابر خواهد داشت.»

مقام‌های نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از جمله فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و ارتش تا دو روز قبل هرگونه ابتلای نیروهای خود به کرونا را نیز تکذیب می‌کردند و این درحالی است که پیشتر خبر جان‌باختن برخی از فرماندهان میانی سپاه پاسداران در استان‌ها منتشر شده است.

حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز پیشتر در مورد ابتلای سربازان به کرونا در پادگان‌ها گفته بود که «مطمئن باشید افراد مریضی که در پادگان‌ها حضور دارند، آنفولانزا گرفته‌اند و به کرونا مبتلا نیستند».

نوذر نعمتی، جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، چهارشنبه گذشته گفت که «فوتی بر اثر کرونا در ارتش نداریم» و فقط در میان پرسنل ارتش «دو مورد مثبت کرونا در استان فارس، شناسایی شده است».

حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش، اما شامگاه پنج‌شنبه بیست و هشتم فروردین ماه در یک برنامه تلویزیونی، گفت که ۱۶۰ نفر از پرسنل ارتش شامل ۴۰ نفر از نیروهای پایور و ۱۲۰ نفر از نیروهای وظیفه به کرونا مبتلا شده‌اند.

 او همچنین از جان‌باختن سه نیروی ارتش به دلیل ابتلا به کرونا خبر داد اما گفت: «در کل ارتش ما سه نفر فوتی داشتیم که دو نفرشان قطعا عمل قلب باز داشتند و مبتلا به کرونا نبودند، منتها در این شرایط شک کردند که اینها کرونا داشتند.»

فرماندهان سپاه پاسداران اما تاکنون از اعلام گزارش آماری درباره شیوه کرونا در نیروهای تحت امر خود خودداری کرده‌اند.

اعلام تدابیر ویژه در پادگان‌ها و پایگاه‌های نیروهای مسلح برای جلوگیری از شیوع کرونا، درحالی انجام شد که تقی مهری رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی همزمان از آغاز پایان تعلیق مشمولان و اعزام آنها به سربازی خبر داد و گفت که به ویژه تمام مشمولان سال۹۹ در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی برای اعزام به مراکز درمانی نیروهای مسلح احضار شده‌اند.

مهری گفت: «تمام مشمولان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که می‌بایست در ماه‌های مختلف سال۹۹ به سربازی اعزام می‌شدند از سوی این سازمان احضار شده‌اند و در اردیبهشت ماه بدون آموزش نظامی به مستقیما به مراکز درمانی و درمانگاه‌های نیروهای مسلح اعزام می‌شوند.»

به گفته رییس سازمان وظیفه عمومی در فروردین ماه نیز با وجود تعلیق اعزام مشمولان عادی به سربازی، تمام مشمولان رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی که تاریخ اعزامشان ماه‌های پایانی سال گذشته لود به خدمت فراخوانده شده و بدون طی کردن دوره آموزش نظامی به مراکز درمانی نیروهای مسلح اعزام شدند.

رییس سازمان وظیفه عمومی درباره مشمولان دارای مدارک زیر دیپلم تا دکتری غیرپزشکی نیز گفت که اعزام این مشمولان از اسفند ماه تعلیق شده بود اما در هفته اول اردیبهشت این افراد طبق دستور العمل‌های صادر شده از سوی قرارگاه بهداشتی امام رضا در نیروی انتظامی و ستاد کل نیروهای مسلح به سربازی اعزام خواهند شد.

او گفت که در هر یک از این مراحل اگر فرد مشکوک به کرونا تشخیص داده شود، از اعزام جلوگیری خواهد شد، و علاوه بر این، فاصله‌گذاری اجتماعی در اتوبوس‌های اعزام سربازان نیز اعمال شده و سربازان یکی در میان روی صندلی‌ها حضور خواهند داشت.

مهری با بیان اینکه این سربازان پس از غربالگری وارد پادگان‌ها خواهند شد و دوره آموزش نظامی آنها کوتاه مدت خواهد بود، گفت: «متوجه نگرانی خانواده‌ها هستیم، اطمینان می‌دهیم که ما هم نگران سلامت سربازان هستیم.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More