شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی دولت برای بازگشایی کسب‌وکارها در میان نگرانی‌ها از شیوع موج جدید کرونا

 

در حالی که نگرانی‌ها از موج جدید شیوع ویروس کرونا در ایران افزایش یافته و بر اساس نظرسنجی‌ها، اکثریت مردم تهران با ادامه تعطیلی‌ها موافقند، دولت جمهوری اسلامی خود را برای بازگشایی کسب‌وکارهای «کم‌خطر» از روز شنبه ۲۳ فروردین در استان‌های ایران آماده کرده است.

محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، روز جمعه، در یک نشست خبری ویدیویی، گفت که از صبح روز شنبه «کلیه مالکان، مدیران و متصدیان واحدهای صنفی و صنعتی و نه کسانی که در این واحدها شاغل هستند»، باید در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام و اطلاعات خود را بارگذاری کنند.

او تاکید کرد: «کسانی که به سایت مراجعه نکنند مجوز فعالیت دریافت نخواهند کرد و امکان فعالیت نخواهند داشت.»

همزمان کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مقابله با کرونا، با انتشار اطلاعیه‌ای نوشت که فعالیت کسب‌وکارهای «غیر پرخطر» مشروط به «اخذ تعهد برای اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب وزارت بهداشت برای مقابله با کرونا» است.

بر اساس این اطلاعیه، «آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران‌‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن  اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی – سینماها -جشنواره‌ها و نمایشگاهای هنری و فرهنگی»، همچنان جزو فعالیت‌های پرخطرند. 

همچنین، حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی، شامگاه پنج‌شنبه پس از دریافت گزارش‌های جداگانه‌ای از وزیران کشور و بهداشت بر اجرای طرح «فاصله‌گذاری هوشمند» از روز شنبه و آغاز فعالیت کسب‌وکارهای کم‌خطر در همه استان‌ها به جز تهران، تاکید کرد.

این در حالی است که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در تهران، با اشاره به نتایج برخی نظرسنجی‌های صورت گرفته در تهران، نسبت به «عواقب حضور پرتراکم مردم در روزهای اخیر» هشدار داد و گفت: «طبق نظرسنجی‌ها ۷۵ درصد ترددهای مردم برای تامین مایحتاج روزانه آنها بوده است.»

 

 

زالی با بیان این که «یک سوم تهرانی‌ها شستن ۲۰ ثانیه‌ای دست‌ها را جدی نمی‌گیرند»، خواستار تلاش برای توزیع رایگان محصولات بهداشتی به اقشار کم‌درآمد تهران شد.

در حالی که فقط یک هفته به آغاز کسب‌وکارها در تهران باقی است، فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در این شهر تاکید کرد که «حدود ۸۶/۴ درصد مردم با اعمال محدودیت بیشتر در تهران، با تضمین مهار بیماری موافقت دارند.»

بر اساس نتایج موج سوم نظرسنجی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران) درباره کروناکه ۱۶ تا ۱۹ فروردین انجام شده نیز سه‌ چهارم مردم موافق ادامه یافتن تعطیلی‌ها هستند؛ به طوری که میزان موافقت با تعطیلی در بین حقوق‌بگیران بخش دولتی و خصوصی بالای ۸۰ درصد و در میان کارکنان مستقل و کارفرما حدود ۶۸ درصد است. همچنین ۵۰ درصد بازنشستگان گفته‌اند که بیش از پنج ماه دوام می‌آورند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۱ درصد از مردم تهران، یعنی بیش از نیمی از جمعیت پایتخت «نگرانی زیادی» در مورد ابتلای خود یا خانواده‌شان به کرونا دارند.

همچنین بر اساس این نظرسنجی، نزدیک به نیمی از مردم نیز به آمارهای رسمی اعتمادی ندارند، به طوری که ۴۸ درصد از شهروندان اعتمادشان به آمار رسمی ابتلا و فوت کرونا در کشور «پایین» و ۲۵ درصد در سطح «متوسط» است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More