شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی دوباره ظریف برای مبادله زندانیان با کشورهای غربی

 

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، بار دیگر برای مبادله زندانی با کشورهای غربی اعلام آمادگی کرد.

او روز پنجشنبه ۱۳ آذرماه در نشست مجازی «گفت‌گوهای مدیترانه‌ای» گفت که ایران آماده مبادله زندانیان بیشتر با ایرانیانی است که در خارج از این کشور زندانی شده‌اند.

ظریف گفت: «ایران چندین پیشنهاد را درباره تبادل زندانیان روی میز گذاشته است. هر زمان که احتمال تبادل وجود داشته باشد، این کار انجام خواهد شد. ما در این فرایند مشارکت می‌‌کنیم. این به نفع همه خواهد بود.»

او افزود ایران زندانیانی دارد که به صورت «غیرقانونی» در اروپا و آمریکا محبوسند و زندانیانی در آفریقا هستند که دادگاه حکم آزادی آنها را صادر کرده، اما «تحت فشار آمریکا» همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه درباره آمادگی کشورش در مورد تبادل زندانی گفت:‌«می‌توانیم فردا اقدام به این کار کنیم و حتی می‌توانیم امروز چنین اقدامی را انجام دهیم.»

در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌هایی درباره مبادله اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی متهم به نقش داشتن در طرح بمب‌گذاری نشست مجاهدین خلق، با احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی محکوم به اعدام،  مطرح شده است.

روز چهارشنبه هفته گذشته کایلی مور گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی با سه شهروند ایرانی مبادله شد.

 

 

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی هویت این سه نفر را اعلام نکرده اند، مقام‌های تایلند انتقال سه زندانی ایرانی که در طرح ترور یک دیپلمات اسرائیلی در سال ۲۰۱۲ مشارکت داشتند را تایید کردند. اسامی این متهمان سعید مرادی، محمد خزایی و مسعود صداقت زاده است و تلاش آنها برای انفجار خودروی یک دیپلمات اسرائیلی در بانکوک پایتخت تایلند بود.

پس از آن روزنامه «استرالین» در استرالیا اعلام کرد نیک وارنر،  رییس سازمان اطلاعات استرالیا و سفیر پیشین این کشور در تهران، برای آزادی مور گیلبرت بیش از آن که با وزارت امور خارجه ایران گفت‌وگو کند، از طریق ارتباطاتی که داشته با سپاه پاسداران مذاکره کرده است.

عباس عراقچی، معاون ظریف، پس از این مبادله نوشت که ایران در یک سال گذشته پنج مورد تبادل زندانیان با آمریکا، فرانسه، تایلند و استرالیا داشته و شش زندانی خارجی در مقابل ۸ ایرانی آزاد شده اند.

 بر اساس گزارش‌ها، مجید طاهری، پزشک ایرانی-آمریکایی متهم به نقض تحریم‌ها، با مایکل وایت شهروند آمریکایی مبادله شد. همچنین جلال روح‌الله‌نژاد، ایرانی متهم به دور زدن تحریم‌های آمریکا، و رولان مارشال، پژوهشگر فرانسوی همزمان آزاد شدند.

 جولی کینگ و مارک فیرکین، دو شهروند استرالیایی، نیز همزمان با رضا دهباشی، که به اتهام نقض تحریم ها در استرالیا بازداشت شده بود، آزاد شدند.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More