شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعلام آمادگی دوباره دونالد ترامپ برای ارسال دستگاه تنفس مصنوعی و کمک به ایران برای مقابله با کرونا

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در جریان کنفرانس خبری روز یک‌شنبه سی و یکم فروردین ماه خود در کاخ سفید، از عملکرد دولتش برای مقابله با کرونا دفاع کرد و با تاکید براینکه «بستن مرزهای آمریکا و اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی، جان میلیون‌ها نفر را از مرگ ناشی از کرونا نجات داد»، بار دیگر برای کمک به ایران در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا اعلام آمادگی کرد.

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره کمک به ایران، گفت: «اگر ایران از ما کمک بخواهد به آنها کمک می‌کنیم و دستگاه تنفس مصنوعی هم برایشان ارسال خواهیم کرد.مشکلی وجود ندارد.»

تاکید رییس جمهوری آمریکا بر آمادگی کمک به ایران برای مقابله با شیوع کرونا درحالی انجام شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به پیشنهاد روز گذشته دونالد ترامپ در مورد ارسال دستگاه تنفس مصنوعی، ونتیلاتور، به ایران جواب رد داد.

ظریف در صفحه توییتر خود خطاب به رییس جمهوری آمریکا نوشت: «آقای ترامپ، ایران ظرف چند ماه آینده صادر کننده دستگاه تنفس مصنوعی خواهد بود. تنها کاری که شما باید بکنید این است دخالت در امور داخلی دیگر ملت‌ها به‌ویژه ملت ما را متوقف کنید و باور کنید ما از هیچ سیاستمدار آمریکایی مشورت نمی پذیریم.»

این سخنان واکنش محمدجواد ظریف به پیشنهاد قبلی دونالد ترامپ برای کمک به ایران در مقابله با کرونا بود. رییس جمهوری آمریکا روز شنبه گفت: «اگر ایران دستگاه تنفس مصنوعی لازم دارد من حاضرم به آنها کمک کنم. ما تعداد زیادی دستگاه تنفس مصنوعی اضافه داریم.»

رییس جمهوری آمریکا البته روز شنبه به نکات دیگری نیز در قبال اقدامات مقام‌های جمهوری اسلامی در دوره ریاست جمهوری خود اشاره کرد و گفت: «وقتی روی کار آمدم وضع ایران وحشتناک بود و ما در ۱۸ مورد مناقشه اساسی داشتیم. اما در حال حاضر این کشور خیلی تغییر کرده است.»

ترامپ با تاکید دوباره بر تصمیم خود برای خروج از قرارداد هسته‌ای ایران که در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، گفت: «من قرارداد وحشتناک هسته‌ای ایران را متوقف کردم و حالا ایرانی‌ها می‌خواهند که مذاکره کنند.» او گفت که «جان کری یک تفاهم نامه احمقانه با ایران امضاء کرد و به آنها ۱۵۰ میلیارد دلار پول داد و حتی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار پول نقد هم ارائه کردند. با این مقدار پول می‌شود یک اتاق بزرگ را ده بار با صد دلاری پر کرد.»

رییس جمهوری آمریکا گفت که «ایران به یک کشور متفاوت تبدیل شده و می خواهد به یک تفاهم هسته‌ای برسد. تنها دلیلی که این کار را نمی‌کنند این است که از انجام این کار شرمگین هستند.» او با اشاره به گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در خاورمیانه درسال‌ اول ریاست‌جمهوری خود، گفت: «وقتی من روی کار آمدم ایران داشت تمام خاورمیانه را تحت سلطه خود در می‌آورد. اما الان آنها فقط برای بقا تلاش می‌کنند. هر هفته تظاهرات داشتند و در حال حاضر به شدت درگیر همه‌گیری [کرونا] هستند. من این را نمی‌خواهم. من دوست دارم اگر بخواهند به آنها کمک کنم.»

پس از رد پیشنهاد کمک رییس جمهوری آمریکا از سوی ظریف درخصوص ارسال کمک از جمله دستگاه تنفس مصنوعی به ایران برای مقابله با کرونا، کامیار علایی رییس انستیتو بهداشت جهانی و آموزش بین‌الملل،  سخنان ظریف و تصمیم‌گیری مقام‌های جمهوری اسلامی در امور پزشکی و سلامت را سیاسی خواند.

علایی با اشاره به سخنان ظریف درباره اینکه «تا چندماه دیگر» ایران صادر کننده دستگاه تنفس مصنوعی، ونتیلاتور، خواهد شد، گفت که «بحث در کرونا نه چند ماه، نه چند هفته یا چند روز، بلکه ساعت مهم است وقتی ما می‌بینیم هر چند دقیقه یک نفر می‌میرد و اکثرا هم به خاطر استرس تنفسی است ونتیلاتور بسیار حیاتی است. در خیلی از شهرهای ایران نیاز حیاتی به ونتیلاتور وجود دارد و در بعضی شهرها نیز حتی یک ونتیلاتور وجود ندارد. او گفت که معیار تصمیم‌گیری مقام‌های جمهوری اسلامی سیاسی است درحالی که باید بحث سیاست از سلامت جدا باشد و ایران نیاز به دریافت ونتیلاتور را درخواست کند.»

عبور آزمایش کرونا از چهار میلیون مورد، مذاکره با دموکرات‌ها برای بازگشایی فعالیت‌ها

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در کنفرانس خبری روز یک‌شنبه سی و یکم فروردین ماه خود در کاخ سفید، گفت که ما در حال مذاکره با دموکرات‌ها برای بازگشایی اقتصادی هستیم، گفت‌وگوی تلفنی خوبی داشتیم و اتفاقات خوبی در راه است.

او این مذاکرات را مربوط به تعیین بسته‌های حمایتی برای مشاغل خرد و کارگران عوان کرد و گفت که نتیجه مذاکره با دموکرات‌ها درباره بسته حمایتی برای تجارت‌های کوچک و کارگران فردا اعلام می‌شود.

رییس جمهوری آمریکا به افزایش آزمایش‌های کرونا در این کشور اشاره کرد و گفت که ما تاکنون از چهار میلیون و ۱۸۰ هزار نفر تست کرونا گرفتیم که بیشترین تعداد تست در جهان است.

او تاکید کرد که در مبارزه با ویروس کرونا در حال پیشرفت هستیم و با نشان دادن نمونه‌ای از سواب‌ بلند و ویژه ساخته شده برای تست کرونا به خبرنگاران، گفت: «این یک موفقیت فوق‌العاده خواهد بود و ما روی آن با شرکت‌ها کار می‌کنیم و قصد داریم تا تولید سواب تست کرونا را تا میزان ۲۰ میلیون در ماه افزایش دهیم.»

او گفت که در حال آماده‌سازی برای استفاده از قانون تولید برای افزایش تولید سواب‌های تست ویروس کرونا کرونا هستیم. ترامپ همچنین اعلام کرد که دستورالعمل‌های که امکان از سرگیری جراحی‌های ضروری در بیمارستان‌ها را فراهم می‌کند در حال نهایی شدن است.

ترامپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره به اعتراض مردمی که خواهان پایان گرفتن قرنطینه هستند، گفت که اگر مردم چنین احساسی دارند آنها حق‌دارند اعتراض کنند اما من معترضان را به اشکال مختلفی می‌بینم و با همه آنها هستم.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت که در حال مذاکرات خوبی با چین بودیم، کسی فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی بیفتد. او همچنین گفت که با مکزیک درباره ارسال دستگاه‌های تنفس مصنوعی مذاکرات خوبی داشتیم.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More