شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتصاب غذای ۴۵ زندانی سیاسی در اعتراض به مخالفت قوه قضاییه با درخواست مرخصی آنها

دست‌کم‌ ۴۵ نفر از زندانیان سیاسی زندان فشافویه در اعتراض به مخالفت دستگاه قضایی با مرخصی آن‌ها با وجود شیوع بیماری کرونا اعتصاب غذا کردند.

وبسایت «صدای بازداشت‌شدگان» گزارش داد روز دوشنبه ۲۶ اسفندماه ۴۵ نفر از زندانیان سیاسی محبوس در زندان تهران مرکزی بزرگ در اعتراض به مسایلی از جمله «عدم موافقت با درخواست مرخصی»،‌ «سردرگمی چند ماهه» و «مخالفت با آزادی» خود از اعتصاب غذا کردند.

در همین زمینه سهیل علی‌پناه، زندانی ۲۰ ساله اعتراض‌های سراسری آبان‌،‌ با انتشار رنج‌نامه‌ای ضمن اشاره به شکنجه‌ و محدودیت‌های زندانیان سیاسی در فشافویه اظهار کرده است: «ما را نیز اکنون در این گور جمعی زنده به گور کرده‌اند.»

او نوشته که با وجود بهره‌مندی زندانیان جرائم اختلاس، مواد مخدر و مفاسد از امتیاز مرخصی زندانیان سیاسی همچنان در زندان مانده‌اند.

روز سه‌شنبه غلامحسین اسماعیلی،‌ سخنگوی قوه قضاییه،‌ تایید کرد که با وجود مرخصی ۸۵ هزار نفر از زندانیان کل کشور، زندانیان سیاسی که او «زندانی امنیتی» خواند همچنان در زندان مانده‌اند.

 

بلاتکلیفی زندانیان اعتراضات آبان

بخش قابل توجهی از زندانیان سیاسی که همچنان در زندان به سر می‌برند را بازداشتی‌های اعتراض‌های سراسری آبان‌ماه تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شمار بازداشتی‌های اعتراض‌های آبان‌ماه از سوی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیش از هفت‌هزار نفر عنوان شده بود. علاوه بر آن،‌ پس از پایان اعتراض‌ها نیز دست‌کم سه هزار نفر دیگر از سوی ماموران انتظامی و امنیتی بازداشت شدند.

مقام‌های حکومت ایران هنوز اعلام نکرده‌اند چه تعداد از این زندانیان سیاسی همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

با این‌حال بر اساس آمار رسمی مسئولان قضایی و سازمان زندان‌ها تا پیش از اعزام ۸۵ هزار زندانی به مرخصی در پی بحران کرونا،‌ شمار زندانیان کل کشور نزدیک به سه برابر ظرفیت کل زندان‌ها بوده است.

 

بروز نشانه‌های کرونا میان تعدادی از زندانیان سیاسی  

روز سه‌شنبه گزارش‌هایی از مشاهده و بروز علائم بیماری کرونا در سام رجبی،‌ یکی از هفت زندانی محیط زیست،‌ منتشر شد.با این حال،‌ او بدون رسیدگی کامل از بهداری به بند خود بازگردانده شده است.

در حالی که اعتراض‌ها به عدم موافقت با مرخصی زندانیان سیاسی طی روزهای گذشته افزایش یافته، سخنگوی قوه قضاییه روز سه‌شنبه اظهار کرد «بیش از ۵۰ درصد »از  این زندانیان از مرخصی استفاده کرده‌اند.

اما او اشاره‌ای به ترکیب و جزییات فهرست زندانیان بهره‌مند از این امتیاز نکرد. 

پیشتر مهدی محمودیان،‌ عضو کمیته دفاع از حقوق زندانیان، در گفت‌وگو با وب‌سایت انصاف‌نیوز تعداد زندانیان سیاسی را که از مرخصی استفاده کرده‌اند «انگشت‌شمار» عنوان کرده بود.

روز دوشنبه نیز نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق‌بشر در زندان اوین،‌ تعطیلی بند زنان این زندان در پی همه‌گیری بحران کرونا را «ضرورت ملی» دانسته و گفت در اعتراض به این موضوع دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

تاکنون گزارش‌هایی درباره نگرانی از ابتلای ده‌ها زندانی سیاسی،‌ دوتابعیتی،‌ دانشجویی،‌ زنان و محیط زیست در زندان‌های فشافویه،‌ رجایی‌شهر،‌ ارومیه و زنجان به این بیماری منتشر شده است. 

پیشتر خانواده این زندانیان با نوشتن نامه‌ای به مقام‌های جمهوری اسلامی خواستار آزادی اعضای زندانی خانواده خود تا پایان بحران کرونا شدند.

این درخواست‌ها با حمایت دست‌کم ۱۰۰ نفر از زندانیان پیش از انقلاب در نامه‌ای مشترک به رهبر جمهوری اسلامی مورد حمایت قرار گرفت. چهار نفر از نمایندگان مجلس نیز درباره این موضوع هشدار دادند. 

با این حال تاکنون مقام‌های قضایی ایران با این درخواست‌ها موافقت نکرده‌ و تنها اظهار می‌کنند شرایط بهداشتی زندان‌ها و سلامت زندانیان رصد می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More