شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتصاب غذای چهار زندانی سیاسی در اعتراض به وضعیت زندان‌ها؛ پیام همبند علیرضا شیرمحمدی از اوین

چهار تن از زندانیان سیاسی، بند چهار زندان اوین، از جمله برزان محمدی که سال گذشته و چند ماه قبل از کشته شدن علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه با او به طور مشترک دست اعتصاب غذا زده بود، اکنون در زندان اوین از دوازدهم بهمن با خواسته‌های مشابه از جمله اجرای طبقه‌بندی زندانیان،  دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

برزان محمدی، مهدی مسکین‌نواز، رضا محمدحسینی و خالد پیرزاده، چهار تن از زندانیان سیاسی، در اعتراض به محرومیت از دادرسی عادلانه، مخالفت قوه قضاییه با آزادی مشروط و عدم رعایت تفکیک زندانیان براساس جرایم، از دوازدهم بهمن ماه در بند چهار اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

برزان محمدی یکی از این چهار زندانی سیاسی که اکنون در اوین دست به اعتصاب غذا زده‌اند یک سال پیش، در بهمن ماه سال ۱۳۹۷، نیز همراه با علیرضا شیرمحمدعلی در زندان فشافویه برای مطالبات و خواسته‌های مشابه دست به اعتصاب غذا زده بود. علیرضا شیرمحمدعلی، زندانی سیاسی ۲۱ ساله، سه ماه بعد از آن اعتصاب غذا در زندان فشافویه آماج ده‌ها ضربه چاقو قرار گرفت و کشته شد. مقام‌های قوه قضاییه دو زندانی متهم به شرارت را عامل حمله به علیرضا شیرمحمدی و قتل او معرفی کردند اما شماری از زندانیان سیاسی آن را اقدام سازماندهی شده و در ادامه کشتار زندانیان سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی عنوان کردند.

یک سال بعد از آن اعتصاب غذا و درحالی که برزان محمدی، از زندان فشافویه به زندان اوین منتقل شده است، با ارسال یک فایل صوتی به بیرون از زندان اعلام کرد که  «به دلیل بی‌توجهی و بی‌عدالتی بخش کوچکی از مطالبات زندانیان سیاسی از ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ خورشیدی در اولین روز دهه زجر که سالگرد عزای هم‌میهنان گرامی است اعتصاب غذای خود را اعلام می‌کنیم و به جمع اعتصابیون مهدی مسکین‌نواز، رضا محمدحسینی و خالد پیرزاده پیوستم.»

این زندانی سیاسی در بخشی دیگر از این فایل صوتی تاکید کرد که «عدم موافقت با آزادی مشروط خود و دیگر زندانیان سیاسی، عدم رسیدگی به مطالبات زندانیان سیاسی و عدم رعایت اصل تفکیک زندانیان براساس جرایم و بازداشت‌های موقت طولانی» از جمله دلایل اعتصاب غذای وی و سه زندانی سیاسی دیگر است.

برزان محمدی همچنین گفت که «صدور حکم‌های سنگین زندانیان سیاسی و قطعی شدن حکم‌های بدوی بدون تشکیل شدن دادگاه تجدید نظر که بهتر است به آن بگوییم دادگاه تایید نظر بنامیم» یکی دیگر از دلایل این اعتصاب غذا است.

این زندانی سیاسی خواهان موافقت بدون قید و شرط مقام‌های قوه قضاییه  با «آزادی مشروط زندانیان سیاسی» شد و تاکید کرد که قوه قضاییه از آزادی مشروط زندانیان سیاسی «در صورت عدم همکاری با خواسته‌های رژیم جمهوری اسلامی» جلوگیری می‌کند.

برزان محمدی همچنین با اشاره به تعیین «قید و شرط‌های نابرابر و ناعادلانه» از سوی دستگاه‌های امنیتی و قوه قضاییه برای موافقت با آزادی مشروط زندانیان سیاسی»، تاکید کرد که با این شروط ناعادلانه مخالفت خواهد کرد.

او همچنین در فایل صوتی که از زندان اوین به بیرون ارسال کرده است، گفت که خودش و دیگر زندانیان سیاسی «به هیچ عنوان به خواسته‌های رژیم جمهوری اسلامی تن نخواهیم داد» و تاکید کرد که «حتی در داخل زندان برای حقوق زندانیان در برابر بی‌عدالتی جمهوری اسلامی سکوت نخواهیم کرد و به هر نحو اعتراض خواهیم کرد و پا پس نمی‌کشیم.»

برزان محمدی در بخشی دیگر از پیام صوتی خود گفت که «در چهل و یکمین سالگرد شورش ۱۳۵۷ و دهه زجر و همچنین در آستانه یکی دیگر از انتصابات نمایشی دوم اسفند، این انتصابات را تحریم می‌کنیم و هم میهانان ما فریب دروغ‌های چهل و یک ساله را نخواهند خورد.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More