شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتصاب سراسری کارگران صنایع نفت و گاز؛ از حق خود نمی‌گذریم

هم‌زمان با روزهای پایانی دولت حسن روحانی، گزارش‌ها حاکی از آن است کارگران صنایع نفت و گاز ایران در تهران و جنوب کشور با پیوستن به کارزاری سراسری برای مطالبات معیشتی دست به اعتصاب زده‌ و اعلام کرده‌اند «از حق خود نخواهیم گذشت».

این کارگران بخش‌های پتروشیمی و پالایشگاهی با راه‌اندازی «کمپین اعتصاب ۱۴۰۰»، برای پیگیری مطالبات معیشتی و صنفی خود در شهرهای جنوبی کشور دست از کار کشیده‌اند.

تصاویر منتشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد روز سه‌شنبه اول تیرماه، کارگران در مجتمع‌های صنعتی از جمله در تهران، کنگان، بهبهان،‌ گچساران،‌بوشهر ،‌آبادان و اصفهان فعالیت خود را متوقف کردند تا مطالباتشان را فریاد بزنند.

برخی از این مجتمع‌ها که ویدیوهای اعتصاب و حضور کارگرانش منتشر شده است عبارت‌اند از شرکت جهان‌پارس،‌ پتروشیمی گچساران،‌ فاز ۱۳ عسلویه،‌ پالایشگاه نفت تهران،‌ پالایشگاه بیدبلند، پالایشگاه آدیش جنوبی و‌ پالایشگاه آبادان.

افزایش سطح دستمزد، پرداخت حقوق معوق و تغییر نوبت مرخصی از جمله خواسته‌های اعتصاب‌کنندگان است. این اعتصاب‌ها از روزهای گذشته آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.

کارگران این صنایع پلاکاردهایی در دست داشته‌اند که شعارهایی از قبیل «معنای عدالت مساوات نیست» و «سوگ نفت» را نشان می‌دهد.

اعتراض‌های صنفی،‌ قانونی و معیشتی در شهرها و صنایع گوناگون کشور در ماه‌های گذشته و با تشدید وخامت اوضاع اقتصادی با شیوع کرونا در ایران، ادامه یافت.

بازنشستگان تامین اجتماعی، کارگران صنایع مخابراتی، برق و گاز هم از دیگر بخش‌هایی‌اند که پیش‌تر گزارش‌هایی از اعتصاب و اعتراض در آن‌ها منتشر شده بود.

در این اعتراض‌ها، شعارهایی علیه شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نیز داده می‌شد، انتخاباتی که برای نخستین بار در تاریخ جمهوری اسلامی با مشارکت زیر ۵۰ درصدی مردم مواجه شد و نزدیک به چهار میلیون نفر هم رای باطله دادند.

بسیاری از کارگران در دوره شیوع کرونا یا شغل خود را از دست داده‌اند یا به‌دلیل افزایش قیمت‌ها قادر به تامین معاش خود و خانواده نیستند.

مقام‌های حکومت از جمله علی ربیعی،‌ سخنگوی دولت، نیز نارضایتی از اوضاع اقتصادی را تایید کرده‌ و گفته‌اند که یکی از دلایل استقبال نکردن مردم از انتخابات همین موضوع بوده است.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More