شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض وکلای کارگران بازداشتی هفت‌تپه به اتهام موکلانشان مبنی بر «دریافت پول برای آشوب»

چهار وکیل بازداشت‌شدگان اعتراض‌های کارخانه نیشکر هفت‌تپه، اتهام دریافت «پول برای به راه انداختن آشوب» را که از سوی معاون قضایی دادستان‌ کل ایران علیه موکلانشان مطرح شده بود، رد کردند.

فرزانه زیلابی، جمال‌الدین حیدری‌منش، حسین تاج و امیر رییسیان، چهار وکیل دادگستری که وکالت کارگران و دیگر بازداشتی‌های پرونده هفت‌تپه را برعهده دارند، در نامه‌ای اعلام کردند: «به عنوان وکلای متهمین این پرونده با مطالعه کامل ۳۰۰۰ صفحه در ۹ جلد، هیچ نشانه‌ای از دریافت حتی یک ریال از طرف متهمین پرونده مشاهده نکرده و هیچ مستندی در پرونده، اعم از گردشکار ضابط، کیفرخواست دادسرا و صورت‌جلسات محاکمه دادگاه ندیدیم.»

این وکلای دادگستری بر «حق پرسشگری و پیگیری حقوقی برای موکلین» تاکید کردند و گفتند: «اظهارات جدید نیاز به ملازمه مستقیم با ذکر مصادیق و ادله دارد.»

آن‌ها همچنین ابراز امیدواری کردند که در هر مرحله از دادرسی، «عدم هرگونه مداخله و حفظ استقلال قضات رسیدگی کننده به پرونده، مورد رعایت و احترام مسئولین ارشد قضایی قرار گیرد تا در آرامش و دقت کافی محملی برای دادرسی منصفانه فراهم گردد».

سعید عمرانی، معاون قضایی دادستان‌ کل ایران در امور مبارزه با مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته، روز چهارشنبه گفت: «عوامل و عناصری پول گرفته‌ بودند و می‌خواستند به هر طریقی ماجرای هفت‌تپه را به آشوب بکشند ولی با تدبیر و هوشیاری مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی این افراد شناسایی شدند.»

او ادامه داد: «با تدبیر و زیرکی و هوشیاری مقامات قضایی، انتظامی و امنیتی این افراد شناسایی شدند و اکنون همه مردم و مسئولان منطقه قدردان زحمات دادستان و دستگاه قضایی هستند.»

سندیکای کارگران نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه چهارم شهریور با انتشار اطلاعیه‌ای از صدور حکم هشت ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق برای ۹ تن از کارگران نیشکر هفت‌تپه خبر داد. 

به این ترتیب، با احتساب هفت کارگری که ۲۲ مرداد با حکم مشابهی مواجه شده بودند تاکنون ۱۶ تن از کارگران نیشکر هفت تپه هر یک به هشت ماه زندان و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شده‌اند.

صدور حکم شلاق و حبس برای این کارگران در حالی صورت می‌گیرد که ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه گفت: «باید صدای کارگران اراک و هفت‌تپه را شنید، در سفر به اراک قبل از هر جلسه‌ای حرف کارگران اراکی را شنیدم و باید به حرف‌های آنان توجه شود.»

او اما روز دوشنبه در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفته بود: «گاهی کسی در پوشش مسائل کارگری، اهداف دیگری را دنبال می‌کند که ما این قبیل اقدامات را نباید به حساب کارگران بگذاریم. کارگری که واقعا به دلیل مشکلات کارگری اعتراض می‌کند، باید مورد تقدیر قرار گیرد و خود کارگران باید مقابل کسانی که فضای اعتراضات کارگری را آلوده می‌کنند، بایستند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More