شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض مدافعان حقوق بشر به گرداندن تحقیرآمیز متهمان در شهرهای ایران

 

در حالی که طرح نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با عنوان «برخورد با اراذل و اوباش» از ابتدای شهریور ادامه دارد، شماری از فعالان حقوق بشر از تحقیر عده‌ای که دادگاهی برای آنان برگزار نشده انتقاد کردند.

وب‌سایت حقوق بشری هرانا روز یکشنبه نوشت بار دیگر در روزهای اخیر، تعدادی متهم بدون دادرسی و اثبات جرم «به صورت تحقیرآمیز توسط نیروهای انتظامی در سطح شهر تهران چرخانده شدند.

این وب‌سایت حقوق بشری همچنین در حساب توییتری خود ویدئوی کوتاهی منتشر کرده که در آن، یکی از متهمان با اعتراض به این روند، فریاد می‌زند: «مردم این معرکه را قبول ندارند».

 

در تازه‌ترین مورد از اجرای طرح موسوم به «برخورد با اراذل و اوباش» ماموران ویژه پلیس روز پنجشنبه تعدادی از متهمان را به صورت تحقیرآمیز در محله تهرانپارس، در شرق تهران، گرداند.

 

حسین رحیمی، رییس پلیس تهران، به خبرنگاران، گفت: «در حال برخورد با گروه‌هایی از اوباش هستیم که بسیاری از آنها علیرغم سپری کردن دوران حبس با دستورات مقام قضایی، متنبه نشده‌ و به اقدامات مجرمانه خود ادامه داده‌اند.»

شماری از فعالان مدنی و حقوق بشری با اشاره به تکرار دوباره طرح قبلی پلیس، اجرای چنین طرحی را نقض آشکار پیمان‌نامه‌ها و میثاق‌های حقوق بشری و حتی قوانین جمهوری اسلامی دانسته و از نقض کرامت انسانی متهمان انتقاد کرده‌اند.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با تاکید بر اینکه عنوان مجرمانه «اراذل» در قوانین جمهوری اسلامی وجود ندارد، این اقدام را در کنار سهل‌گیری دستگاه قضایی ایران در زمینه مفاسد اقتصادی و مالی قرار داده‌اند.

از سوی دیگر  گروهی از فعالان مدنی یادآور شده‌اند برخی از افرادی که به دلایل مختلف از جمله اتهاماتی نظیر عربده‌کشی، اخلال در نظم بازداشت می‌شوند و دوران محکومیت می‌گذرانند، عموما برای ایجاد رعب و وحشت توسط نیروهای امنیتی و انتظامی در طرح‌های مختلف بازداشت شده یا به شکل خشونت آمیزی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و تصاویر آن منتشر می‌شود.

چنین اقداماتی به جای کاهش خشونت عملا موجب فعال شدن چرخه خشونت در مناطقی می‌شود که این افراد در آنجا سکونت دارند.

طرح موسوم به «برخورد با اراذل و اوباش» در شماری از شهرهای دیگر ایران نیز اجرا شده یا در حال اجراست. از جمله عزیزالله ملکی، فرمانده انتظامی گیلان، از آغاز فعالیت «قرارگاه مبارزه با اراذل و اوباش با هدف ارتقاء امنیت روانی شهروندان در گیلان» خبر داده است

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More