شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض جمعی از فعالان رسانه‌ای نسبت به صدور احکام قضایی علیه فعالان کارگری

جمعی از فعالان رسانه‌ای با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به ابراهیم رییسی، رییس قوه قضاییه ایران، با اعتراض نسبت به احکام صادر شده برای فعالان مدنی و کارگری نوشتند که این احکام «شائبه سرکوب مطالبات کارگران مستضعفی را القا می‌کند که ماه‌ها حقوق عقب‌افتاده دارند».

در این بیانیه آمده است که صدور چنین احکامی، در حالیست که قوه قضاییه ایران «تاکنون پرونده‌ای را در جریان حراج اموال ملی که در بیش از یک دهه گذشته با عنوان «خصوصی‌سازی»‌به هر کس و ناکسی هبه شده، به ثمر نرسانده و با این شدت و حدت حکم صادر نکرده است.»

این فعالان رسانه‌ای همچنین نوشتند که گویا بخش‌هایی از دستگاه قضایی ایران، «تلاش می‌کنند با این احکام، در هماهنگی کامل با مجریان واگذاری‌های ویرانگر سالیان اخیر، برای معترضان به فروش هپکوی اراک، کشت‌وصنعت مغان، ماشین‌سازی تبریز، آلومینیوم المهدی و دیگر کارخانجات و مجتمع‌های تولیدی کشور خط و نشان بکشند» و «ملت ارادۀ مبارزه با فساد در دستگاه قضا را باور نکند».

همچنین صدور احکام سنگین قضایی برای برخی از فعالان کارگری و مدنی که در جریان اعتراض‌های کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بازداشت شدند، با واکنش برخی از چهره‌ها و مقام‌های ایران مواجه شده است.

محمود صادقی، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ۱۷ شهریور، با انتشار تصویری از خبر خبرگزاری میزان مبنی بر «دستور ویژه رییس قوه قضاییه در خصوص احکام صادره در برخی از پرونده‌های اخیر» در توییتر نوشت: «صدور احکام حبس طولانی مدت عجیب علیه فعالان کارگری و رسانه‌ای به روند بازیابی اعتماد عمومی به دستگاه قضایی آسیب جدی زده است؛ امیدوارم آقای رییسی از قدرت و اختیار لازم برای اصلاح رویه‌ دادگاه‌های انقلاب برخوردار باشد.»

صدور احکام حبس طولانی مدت عجیب علیه فعالان کارگری و رسانه‌ای به روند بازیابی اعتماد عمومی به دستگاه قضایی آسیب جدی زده است؛ امیدوارم آقای رییسی از قدرت و اختیار لازم برای اصلاح رویه‌ی دادگاههای انقلاب برخوردار باشد. pic.twitter.com/51BMT8vREu

— محمود صادقی (@mah_sadeghi) September 8, 2019



محمدرضا بادامچی، نماینده و رییس فراکسیون کار مجلس هم در توییتی نوشت: «همان‌طور که در دیدار با رییس محترم قوه قضاییه عنوان شد باید مطالبات کارگری را با دید صنفی و اجتماعی بررسی کرد نه با نگاه سیاسی و امنیتی. احکام صادره علیه هفت تن از فعالان کارگری، با رافت اسلامی همخوانی ندارد.»

عضو شورای مرکزی حزب اسلامی کار ادامه داد: «این احکام در شان انقلاب مستضعفان نیست. فراموش نکنیم که جهانیان ما را قضاوت می‌کنند. انتظار داریم دادگاه تجدیدنظر، با نقض این احکام، چهره رحمانی نظام را به نمایش بگذارد.»

فرید موسوی، دیگر نماینده مجلس در توییتی گفت: «اعتبار دستگاه قضا به مقبول بودن و باورپذیر بودن احکام آن است. نمی‌توان احکامی صادر کرد که بخش عمده جامعه و کارشناسان حقوقی آن احکام را قابل قبول نمی‌داند.»

اعتبار دستگاه قضا به مقبول بودن و باورپذیر بودن احکام آن است. نمی‌توان احکامی صادر کرد که بخش عمده جامعه و کارشناسان حقوقی آن احکام را قابل قبول نمی‌داند و مدافعان همیشگی سیستم قضایی هم حاضر به دفاع از آنها نیستند. صیانت از اعتبار نهاد قضایی کشور از مهمترین وظایف دستگاه قضاست.

— سید فرید موسوی (@sfaridmousavi) September 8, 2019

پروانه سلحشوری، دیگر نماینده‌ای که پیشتر در یک تذکر شفاهی در صحن علنی مجلس، به صدور چنین احکامی اعتراض کرده بود، هم در حساب توییترش نوشت این حکام نشان می‌دهد رویکرد رییسی «بسیار خشن‌تر از اسلافش است».

 

احکام اخیر نشان از آن دارد که رویکرد آقای رییسی بسیار خشن‌تر از اسلافش است. اصل٢٧ قانون اساسی، آزادی تجمع به رسمیت شناخته شده است. کی قرار است به غیر از تجمعات خودجوش عده‌ای خاص، سایر مردم هم بتوانند از این حق استفاده کنند و محکوم نشوند.#کارگران#زنان#روزنامه_نگاران#معلمان

— Parvaneh Salahshouri پروانه سلحشوری (@P_Salahshouri) September 7, 2019

محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس نیز روز یکشنبه در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران، گفت: «از رییس محترم قوه قضاییه می‌خواهم نسبت به پرونده فعالان کارگری و کسانی که در تجمعات روز کارگر بازداشت شده‌اند با حساسیت بیشتری رسیدگی کنند احکام صادره در دادگاه بدوی برای تعدادی از فعالان کارگری با رویکرد جدیدی که در قوه قضاییه آغاز شده است همخوانی ندارد و امیدوارم در دادگاه تجدیدنظر آرا صادره اصلاح شود.»

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران، در توییتر خطاب به محمد خاتمی، رییس‌جمهوری سابق جمهوری اسلامی ایران نوشت: «سکوت اصلاح‌طلبان در برابر احکام باورنکردنی فعالین کارگری هیچ توجیه اخلاقی، سیاسی، مدنی و انسانی ندارد. بارها خدمتتان عرض کرده‌ام مهم‌ترین وظیفه اصلاح‌طلبان دمکراسی‌خواهی است. باور کنید لطمه این سکوت به اصلاحات بیشتر از حمایتتان از روحانی است.»

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران هم در توییتر نوشت: «امروز سخن فقط از هفت‌تپه قضاوت نیست بلکه مشکل از هفت‌خوان عدالت است.»

امروز سخن فقط از هفت‌تپه قضاوت نیست بلکه مشکل از هفت خوان عدالت است.

— Hesameddin Ashena ‪(@hesamodin1)‬ September 8, 2019

پیشتر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، با انتشار بیانیه‌ای درباره این حکم‌ها نوشت: «مدافعان سرمایه‌داری در ایران تصمیم گرفته‌اند با ایجاد فضای رعب و وحشت بیشتر، صدای هر گونه حق‌طلبی را در نطفه خفه کنند.»

همچنین کانال تلگرامی مستقل کارگران هفت‌تپه نیز با انتشار پیامی، تاکید کرده که این حکم‌ها «نشان‌دهنده وحشت سیستم از انفجار اعتراضات کارگری» است.

در این پیام آمده است: «احکام صادره علیه همکاران و حامیان ما و احکام صادره علیه شرکت‌کنندگان در مراسم روز کارگر در تهران، در واقع آخرین دست و پا زدن سیستم قضایی-امنیتی است. می‌خواهند آخرین تقلا را بکنند بلکه با اعداد بیشتر به عنوان حبس، شاید کارگران بترسند!»

این واکنش‌ها در حالی است که ابراهیم رییسی، رییس قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران، دستور «ویژه‌ای» برای «تجدیدنظر و رسیدگی منصفانه» درباره احکام صادر‌شده «در برخی از پرونده‌های اخیر» داده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه نیز با اشاره به احکام صادرشده برای برخی فعالان کارگری و مدنی بازداشت‌شده در اعتراض‌های شرکت نیشکر هفت‌تپه گفت «به محض صدور آرا»‌ رییسی دستور داده «در مرحله تجدید نظر در اسرع وقت رسیدگی عادلانه و منصفانه» انجام شود.

سپیده قلیان، فعال مدنی بازداشت‌شده در اعتراض‌های هفت‌تپه، به ۱۸ سال حبس محکوم شده و احکام ۱۴ سال حبس برای اسماعیل بخشی، شش سال حبس برای محمد خنیفر و ۱۸ سال حبس برای عسل محمدی، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و امیرحسین محمدی‌فر، دیگر فعالان مدنی و کارگری بازداشت‌شده، نیز صادر شده است.

همچنین در هفته‌های گذشته احکام سنگینی برای روزنامه‌نگاران و فعالان کارگری صادر شده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More