شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض به حبس وستاره‌دار شدن دانشجویان همزمان با سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران

مراسم سخنرانی حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران، به مناسبت آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها در پردیس دانشگاه تهران با اعتراض فعالان صنفی و تشکل‌های دانشجویی نسبت به محرومیت از تحصیل و محکومیت قضایی عده‌ای از دانشجویان منتقد و همچنین وضعیت شهریه‌ها همراه شد.

این مراسم در حالی صبح روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه آغاز شد که طی روزهای پیش تشکل‌های صنفی و دانشجویی منتقد، فراخوانی برای تجمع اعتراضی و طرح مطالبات خود صادر کرده بودند.

 

 

همزمان با حضور روحانی، دانشجویان معترض با حمل پلاکاردهایی در مقابل سالن سخنرانی او گرد آمدند. 

این دانشجویان نسبت به موضوعاتی از جمله «محرومیت و ستاره‌دار شدن دانشجویان»، «پذیرش گزینشی دانشجو»، «پولی شدن آموزش»،‌ و «صدور احکام سنگین قضایی» برای فعالان دانشگاهی اعتراض کردند. 

 

 

‌روی پلاکاردهای معترضان تصاویر و شعارهایی در حمایت از دانشجویان محروم از تحصیل و محکوم به حبس و شلاق از جمله سها مرتضائی، مرضیه امیری، پریسا رفیعی، روح‌الله مردانی، پدرام پذیره و محسن حق‌دوست دیده می‌شد. 

 

 

بعضی از تجمع‌کنندگان ضمن اشاره به صدور حکم «بیش از صد سال حبس» برای فعالان دانشجویی با عبارت «مزه شیرین عدالت» روی پلاکاردها نسبت به آن اعتراض کردند. 

همزمان،‌ در داخل سالن محل سخنرانی روحانی نیز تعدادی از اعضا و فعالان تشکل‌های منتقد دانشجویی اصولگرا با اعتراض به گزینش سخنرانان، در ابتدای سخنان روحانی محل سالن را ترک کردند.

 

 

 

روحانی: دانشگاه‌ها فضای انتخابات را گرم می‌کنند

روحانی در این مراسم ضمن اشاره به انتخابات پیش روی مجلس در ایران بر ایفای نقش دانشگاه‌ها در «گرم کردن فضای انتخابات» تاکید و اظهار کرد: «ما راه دیگری جز فضای پرشکوه انتخابات نداریم، ولو این‌که بگویید اشکال و ایرادی وجود دارد.»

او «راه حل اختلافات و شکستن افراط» را صندوق رای دانست و ضمن اشاره به اختلاف‌نظر داخلی درباره مسائل اساسی ایران گفت: «اگر در مسائل استراتژیک به نتیجه نرسیدیم، باید از مردم همه‌پرسی کنیم.»

رییس‌ جمهوری ایران در همین زمینه دوگانه‌های موجود درباره شیوه تعامل با دنیا را از «مسائل راهبردی و مورد اختلاف» خواند و اضافه کرد:‌ «۴۱ سال است به جواب این سوال نرسیدیم.» 

روحانی گفت: «ما که نمی‌توانیم با هم دعوا کنیم، ۴۰ سال است داریم دعوا می‌کنیم. باید راه را انتخاب کنیم.» او همه اختلاف‌نظرهای فعلی در ایران را در ارتباط با موضوع تعامل با دنیا توصیف کرد.

رییس‌ جمهوری ضمن اشاره به موضوع استقلال اقتصادی و مشکلات اداره ایران در شرایط تحریم اظهار کرد: «می‌شود بدون تعامل با دنیا اقتصاد را پیش برد؟ رشد و توسعه بدون تعامل با دنیا، با قفل بودن بانک‌ها و واردات و صادرات، قفل می‌شود.»

او افزود:‌ «همین الان هم که داریم [کشور را] اداره می‌کنیم باید از برخی کشورهای همسایه و دوستانمان در دنیا تشکر کنیم که به تحریم آمریکا بی‌توجه بودند.»

او در ادامه مجددا اوضاع اقتصادی بازار، شاخص بورس و نرخ تورم در ایران را نسبت به سال گذشته «بهتر» توصیف کرد.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود  پیش‌بینی کرد با تشدید تاثیر تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اقتصاد این کشور در سال جاری شاهد رشد منفی ۹/۵ درصدی خواهد بود. این صندوق پیش‌تر، رشد منفی شش‌درصدی برای اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده بود. 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More