شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اعتراض به توافق ۲۵ ساله با تجمع در تهران و کرج؛ «ایران فروشی نیست»

با گسترش انتقادها به توافق ۲۵ ساله جمهوری اسلامی با چین، صدها نفر از شهروندان در تهران و کرج تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار «ایران فروشی نیست» سر دادند.

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده نشان می‌دهد روز دوشنبه ۹ فروردین‌ماه شهروندان معترض به سند بلندمدت همکاری ایران و چین، در تهران با تشکیل تجمع‌ اعتراضی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی مخالفت، خود را با آن اظهار کردند.

در این تجمع شهروندان شعارهایی از جمله «ایران فروشی نیست»، «مرگ بر وطن‌فروش» و‌ «می‌جنگیم، می‌میریم، ایران را پس می‌گیریم» سر دادند.

همزمان تصاویری هم از تجمع صورت‌ گرفته مقابل فرمانداری کرج منتشر شده است.

فراخوان‌های جداگانه مردمی این تجمع‌ها که در رسانه‌های اجتماعی تصاویری از آن‌ها منتشر شده از شهروندان مخالف توافق دعوت کرده تا در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه نیز مقابل ساختمان مجلس در تهران و همچنین فرمانداری‌ها و استانداری‌های شهرستان‌ها تجمع کنند. این فراخوان‌ها از سند امضاشده توسط حکومت ایران به عنوان «ترکمانچای دوم» نام برده‌اند.

از روز شنبه و پس از امضای رسمی این توافق طی دیدار وزیر خارجه چین با مقام‌های ایران، شهروندان کشور در رسانه‌های اجتماعی با داغ کردن هشتگ‌های اعتراضی آن را «فروش ایران» خواندند و خواستار لغو این سند شدند.

از سوی دیگر صدها فعال مدنی، سیاسی و حقوقی هم با نوشتن طوماری آنلاین خطاب به رییس‌جمهور چین اعلام کردند جمهوری اسلامی نماینده ملت ایران نیست و این توافق «مردود» به شمار می‌رود.

در واکنش به اعتراض گسترده به عدم شفاف‌سازی جزییات این توافق، دستیار ظریف گفته بود «الزام قانونی» برای انتشار آن وجود ندارد. 

با این حال، سخنگوی وزارت امور خارجه روز یکشنبه سندی پنج صفحه‌ای را با عنوان «گزاره‌برگ» این توافق منتشر کرد که نشان می‌دهد این سند حوزه‌‌های دفاعی،‌ فرهنگی، ‌سیاسی و اقتصادی را در بر می‌گیرد.

روز دوشنبه هم رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت جمهوری اسلامی به دنبال امضای اسنادی مشابه با روسیه هم هست.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More